-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Hvis vi lot hjertet bestemme ville Alfa 156 skåre høyt – maken til kjøreopplevelse får du ikke i mellomklassen. Den nye utgaven av 318i har ikke samme vektlegging av den sportslige karakteren, og derfor skal du seriøst vurdere sportsfjæringen og senkesettet til 1.950 kroner hvis du vil ha en sportslig 3-serie. BMWs 3-serie er nemlig ikke like sportslig som den har vært, og sportsunderstellet er obligatorisk hvis du vil ha en kjøreopplevelse i retning av det sportslige. I standardutførelse er det nemlig det komfortable som nå preger 318i.
Der tyskerne har valgt trygge og trauste løsninger både teknisk og designmessig, har italienerne vært litt mer vågale. Alfaens interiør er nydelig å se på, men mangler litt på presisjonen. Det burde være unødvendig å måtte justere rattet etter hvor mye du vil se av instrumentene og ikke ut fra hva som gir den beste kjørestillingen. Tyskerne har vært vesentlig flinkere med detaljene – ikke når det gjelder design, men når det gjelder funksjon og finish. 318i gir et vesentlig mer robust og kvalitetsmessig godt inntrykk enn Alfa 156.
På lengre sikt er nok BMW 318i en lettere bil å leve med enn en Alfa 156, og selv om italienerne har fått orden på kvaliteten gir tyskerne større trygghet, noe som helt sikkert også vil gjenspeiles i bruktbilprisene. Skal vi ha et kjøretøy som er litt mer luksuriøst enn gjennomsnittet i mellomklassen er BMW 318i vårt valg – og vi velger det trygge fremfor Alfas friske 156.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data