Konklusjon

Publisert

Testen

Hvis vi lot hjertet bestemme ville Alfa 156 skåre høyt – maken til kjøreopplevelse får du ikke i mellomklassen. Den nye utgaven av 318i har ikke samme vektlegging av den sportslige karakteren, og derfor skal du seriøst vurdere sportsfjæringen og senkesettet til 1.950 kroner hvis du vil ha en sportslig 3-serie. BMWs 3-serie er nemlig ikke like sportslig som den har vært, og sportsunderstellet er obligatorisk hvis du vil ha en kjøreopplevelse i retning av det sportslige. I standardutførelse er det nemlig det komfortable som nå preger 318i.

Der tyskerne har valgt trygge og trauste løsninger både teknisk og designmessig, har italienerne vært litt mer vågale. Alfaens interiør er nydelig å se på, men mangler litt på presisjonen. Det burde være unødvendig å måtte justere rattet etter hvor mye du vil se av instrumentene og ikke ut fra hva som gir den beste kjørestillingen. Tyskerne har vært vesentlig flinkere med detaljene – ikke når det gjelder design, men når det gjelder funksjon og finish. 318i gir et vesentlig mer robust og kvalitetsmessig godt inntrykk enn Alfa 156.

På lengre sikt er nok BMW 318i en lettere bil å leve med enn en Alfa 156, og selv om italienerne har fått orden på kvaliteten gir tyskerne større trygghet, noe som helt sikkert også vil gjenspeiles i bruktbilprisene. Skal vi ha et kjøretøy som er litt mer luksuriøst enn gjennomsnittet i mellomklassen er BMW 318i vårt valg – og vi velger det trygge fremfor Alfas friske 156.

LES VIDERE:
-
Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS