-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BMW fornyer "Norgesbilen"
Her er en av BMWs mest populære modeller i Norge. Snart kan den få enda flere fordeler.
Den var første BMW med forhjulsdrift og en direkte utfordrer til Mercedes-Benz B-Klasse da den ble lansert i 2014. Bilen ble godt mottatt i Norge, og allerede første hele salgsår (2015) ble det registrert 1247 nye 2-serier på norske skilter.
Men langt bedre skulle mottagelsen bli da 2-serie Active Tourer ble lansert som ladbar hybrid i 2016. Da ble det ifølge IFV registrert 1883 2-serie – drøye 70 prosent av dem med den hybride drivlinjen.
BIL-test: BMW 2-serie møter Mercedes B-Klasse
Foreløpig beste salgsår ble 2017 med 2392 biler, og nå var hybridandelen på over 90 prosent. Salget har vært noe lavere de siste to årene, men 2-serie er likevel BMWs nest mest solgte modell i Norge bak elbilen i3.
Generasjon av 2-serie Active Tourer blir en evolusjon av dagens modell, men ser ut til å få en mer dynamisk design. Trolig får den også en litt lengre akselavstand for å gi enda bedre plass i det fleksible interiøret.
Selv om testbilen her er godt kamuflert ser vi at speilhusene er plassert på dørene i stedet for direkte på A-stolpene. I tråd med andre nyere modeller får den også en mer markant grill.
Andre generasjon 2-serie skal også over på den nye FAAR-plattformen som debuterte i fjor vår i nye 1-serie. Den sørger for vektbesparelse og åpner for større muligheter med hensyn til elektrifisering enn dagens plattform.
Da 2-serie Active Tourer debuterte som ladbar hybrid i 2016 hadde den en meget begrenset elektrisk rekkevidde på 40 kilometer etter den optimistiske NEDC-syklusen – i praksis vesentlig mindre.
Modellen fikk ved oppgradering i fjor våres en mer effektiv batteripakke (9,7 kWt) som gir elektrisk rekkevidde på 52 kilometer etter den strengere WLTP-syklusen.
Det blir spennende å se om rekkevidden øker ytterligere ved generasjonsskiftet. Kanskje er det også en mulighet for at BMW velger å lansere 2-serie Active Tourer som ren elbil.
Ifølge AutoExpress er det solgt 31.000 2-serie Active Tourer i Storbritannia siden 2014, og da er det imponerende at Norge har tatt unna over 9.000 biler i samme periode. En viktig årsak er selvsagt svært gunstig pris grunnet avgiftsfritak.