Rover 25 og 45

Et fasjonabelt interiør til en hyggelig pris er Rovers oppskrift. Men den nye 25 og 45 møter hard konkurranse.

Publisert

Rover 25
Rover 25

Først publisert i BIL 6 - 2000.

Da Rover lanserte den spesielle og luksuriøse 75, skjedde det med brask og bram. Vi ble fortalt at 75, eller Seventy-five som roverfolket insisterer er riktig uttale, var bilen som skulle berge Rover og skaffe penger i kassen. Nå har ikke salget gått som forventet og BMW valgte å kaste inn håndkleet.

Noe av grunnen er at de mindre 200- og 400-modellene har begynt å trekke på årene med dertil synkende salgstall. Men som en del av planene for nye Rover har de vært gjennom en oppgradering. Samtidig er navnene er endret til 25 og 45. Alt mens man venter på Rovers helt nye mellomklassebil. Den var nesten ferdig utviklet under BMWs ledelse, men foreløpig er planene skrinlagt på grunn av all turbulensen under avviklingen av BMWs engasjement.

Fra 200 til 25
Rover 200, som ble introdusert i 1995, er oppgradert på en rekke punkter og har byttet navn. Rover kaller 25 for en småbil i øvre sjikt og ser VW Polo, Peugeot 206 og Ford Fiesta som konkurrenter.

De største endringene ser man i fronten hvor både 25 og 45 har fått grill og lykter som minner om den større 75. Støtfangerne har ny profil og skal tåle sammenstøt bedre. Nye speilhus lakkert i bilens farge og noen nye kromdetaljer skal fremheve Roverfølesen utvendig. Innvendig er det også noen endringer. Både forog baksetene i 25 er nye med bedre sidestøtte og en utforming som gir bedre plass i kupéen. Setene er bedre, men fremdeles gjenstår et ankepunkt fra forrige modell; nemlig at førersetet ikke kan reguleres langt nok ned. Lange personer må lene seg godt tilbake for å unngå å stange i taket.

Vi har prøvekjørt Rover 25 med en 1,4-liter som yter 84 hk. Det gir den lille bilen hyggelige prestasjoner. Interiøret er Rover 25s sterke side. For selv om det ikke er noen overflod av treverk innvendig, virker kupéen lun og behagelig. Støynivået er lavt og fjæringen sørger for at ujevnheter takles godt. Interiøret oppleves også mer moderne enn i 45. Den minner for mye om noen år gamle japanske biler, hvilket ikke er så merkelig.

En røverstrek
Rover 400 henger med fra den tiden Rover hadde et tett samarbeide med Honda. Enkelt sagt var Rover 400 en lett kamuflert Honda Civic. Når har bilen skiftet navn til 45. Tretti prosent av bilen er ny, mest synlig er det i fronten, som nå har sterke likhetstrekk med den større 75. Innvendig er det fortsatt typisk Rover med treinnlegg i dørene og eksklusivt stoff i setene.

Naturlige konkurrenter på plass og utstyr er blant annet Seat Toledo og Skoda Octavia, og Rover sikter seg inn mot kompaktklassen. Er du tilhenger av treverk og skinndetaljer i ratt, kan Rover 45 være et alternativ. Vi savner sidekollisjonsputer og beltestrammer. Det er standard hos konkurrentene. Rover 45 leveres som sedan eller femdørs kombikupé. Vi har prøvekjørt den siste varianten. Profilen er nesten lik, men firedørsversjonen skiller seg ut med at bagasjerommet strekker seg 16 cm lengre bakover. Bagasjerommet har stor grunnflate, men er trangere i høyden enn hos de fleste konkurrentene. I kombikupéen er det plass til 380 liter bagasje, mens sedanen rommer ytterligere 90 liter. Rover 45 har fått nye seter, tydelig inspirert av BMW. Rattet kan også justeres noen cm opp eller ned.

I Rover 45 kan du velge mellom tre motorer. En 1,8-liter med 117 hk, en 1,6-liter med 107 hk eller en 1,4-liter med 103 hk. Vi har prøvekjørt 103-hesteren. Sammenligner vi med konkurrentene til samme pris, har de stort sett 1,6-liters motorer. De ligger også rundt 100 hk, men har 10-15% høyere dreiemoment. Rover nøyer seg med 123 Nm ved 4500 o/min. Fabrikken oppgir at 0-100 km/t lar seg gjøre unna på 12,4 sekunder. Motoren er en av Rovers K-serie, med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Med den minste motoren føles Roveren litt treg og støyer mer en sine nyere konkurrenter.

Jeg vil ikke nøle med å anbefale Rover 75 til den som er på jakt etter en stilig og komfortabel bil. Derimot er det vanskelig å komme forbi følelsen av at tiden er i ferd med å løpe fra Rover 45. I dag er konkurransen i mellomklassen tøff. Med alternativer som VW Bora, Ford Focus og prisgunstige Skoda Octavia, skal du være spesielt interessert for å velge det britisk-japanske alternativet.

Rover 25 er i så måte mer vellykket og kan være det rette valget for den som vil ha en komfortabel og litt luksuriøs småbil med et stilig utseende.

Rover 25 1.4:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon:10:1. Sylindervolum: 1590 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 79,0 mm. Effekt: 62 kW (84 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 110 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 175/70 SR14.
Mål: Lengde: 399,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Sporvidde f/b: 147,3/146,6 cm.
Egenvekt u/fører: 1020 kg. Tillatt totalvekt: 1500 kg.
Bagasjerom: 300 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,0 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk bykjøring: 0,88 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,64 l/mil
Pris: kr 174.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Rover 45 1.4:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon:10,5:1. Sylindervolum: 1396 ccm. Boring og slaglengde: 75,0 x 79,0 mm. Effekt: 76 kW (103 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 123 Nm v/4500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 175/65 TR14.
Mål: Lengde: 436,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 147,5/146,5 cm.
Egenvekt u/fører: 1105 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg. Taklast: 65 kg.
Bagasjerom: 380 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,4 sek
Toppfart: 85 km/t
Forbruk bykjøring: 0,93 l/mil
Forbruk landevei: ,55 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris: kr 197.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS