-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Kompakte utfordrere
De kompakte bilene er for tiden folkets favorittbilklasse og byr på utrolig mange valg. I denne testen lar vi nye Nissan Pulsar møte billige Kia Ceed og forseggjorte Mazda 3.
Først publisert i Bil 1-2015.
At de kompakte bilene gir mer bil for pengene enn noen annen bilklasse, er godt kjent. Bilklassen preges av knallhard konkurranse, pressede priser, omfattende utstyrspakker og et sikkerhetsnivå som ikke skremmer noen fra å kjøpe. De mest populære elbilene befinner seg også i denne klassen. Mer enn hver tredje nybilkjøper velger nå kompakt. Det har kun skjedd to ganger tidligere i dette århundret.
Med dette som bakteppe forsøker Nissan å slå seg fram med splitter nye Pulsar samtidig som Mazda 3 og Kia Cee’d kjemper om en plass i oppmerksomhetens lys bak fullstendig dominante VW Golf.
Ulik vektlegging
Vår test viser at Pulsar greier seg bra, men det er først og fremst fordi Nissan våger å prioritere framfor å kompromisse for mye. I Pulsars tilfelle betyr det å velge plass og komfort og velge bort sportslighet.
Mazda 3 befinner seg i den andre enden av skalaen med tung vekt på utvendig og innvendig design samt sportslig kjøreopplevelse. Selv om Mazda 3 faktisk er større utvendig enn Pulsar, byr den på mindre passasjer- og bagasjeplass.
Med sju års garanti henvender Kia Cee’d seg først og fremst til de mange som setter pris på forutsigbart og sorgløst bilhold. Mazda-eiernes entusiastiske tilnærming til bilen vektes neppe like tungt av Kia-kjøperne.
De tre testbilene oppleves helt forskjellig å sette seg inn i og å sitte i. Mazdaen opptrer mest førerorientert. Du nærmest kler bilen på deg og den har, med 69 cm, dårligst beinplass bak en 1,75 meter lang fører.
Påkostet
Mazdaen framstår som mest påkostet med radarstyrt cruisekontroll, headupdisplay, Bose lydanlegg og en navi/audioskjerm som langt overgår skjermen hos de to konkurrentene. Kommandosentralen mellom forsetene fungerer optimalt. Enkelt sagt: Det er lett å trives bak rattet i Mazda 3 selv om den ikke har DAB-radio.
Kia Cee’d er en typisk midt-på-treet bil. Dens utseende støter ingen, setene er blant de bedre i klassen og plassen helt middels. Så også med bagasjerommet. Du setter deg inn, vrir om nøkkelen, kaster et blikk på de store og lettleste instrumentene og ser at ryggekameraet fungerer før du legger i vei. Pluss for god navi/audio-skjerm og minus for manglende DAB-løsning.
Det faktum at Pulsar med hele 152 cm utvendig høyde nærmer seg SUV-enes utseende, speiler også innredningen. At Nissan har valgt høy sittestilling foran betyr også at bilen passer sølvgenerasjonen bedre enn eksempelvis Mazda 3.
79 cm beinplass i baksetet må være klassens beste og hele 10 cm mer enn i Mazda 3. Og i bagasjerommet får du med mer enn i Cee’d og Mazda 3.
Skal vi klage på noe i Pulsar så må det være all den kjipe interiørplasten. Takket være fire videokameraer kan bilen ses i fugleperspektiv, men funksjonen ødelegges delvis av knøttliten naviskjerm.
OBS: Denne saken ble først publisert i Bil 1-2015, og prisene på bilene kan ha endret seg siden den utgaven gikk i trykken. For oppdaterte priser, sjekk BilNorges nybilpriser.