Chrysler 300C Touring: Dollarglisene lever

Med en grill som ser ut som den spiser mopeder, og en lengde på fem meter, legger folk merke til dollargliset Chrysler 300C.

Publisert
<br>300C<br>300C

300C
300C

Først publisert i BIL 5 - 2005.

Det er grillen og de svære 18-tommers hjulene i tillegg til det lave taket som preger utseendet til 300C stasjonsvogna. Folk slipper taket i barnevogna de triller på for å få sett skikkelig på denne doningen når den ruller forbi. Sist vi opplevde slik unison nakkevridningsfaktor i en bil var det også en Chrysler – en Crossfire. Så de kan dette med image og posering, Chrysler.

Innvendig er det noe mer moderate linjer, men en og annen detalj her og der gjør at den skiller seg ut fra europeiske luksusbiler. Som det mintgrønne lyset i instrumentene, og på Chrysler-logoen i dørstokken. Eller det skilpaddeskall-aktige øvre feltet i rattet. For øvrig en uheldig detalj, siden dette gjennomsiktige kunststoffet nærmest blir som en gul-brun-orange lysbue midt i synsfeltet når det er motlys.

I baksetet begynner man å lure på om det er en Rolls eller Bentley man befinner seg i, plassen er gedigen. Og det er ikke trangt i forsetene heller, akkurat. Siden taket er såpass lavt – eller vinduslinja såpass høy om du vil – er ikke sikten den beste. A-stolpen og panoramaspeilet lager store dødsoner forover, og den audiovisuelle ryggevarsleren er et kjært innslag på utstyrslista når du setter bilen i revers.

Når man har kommet over førsteinntrykket av gedigen luksus, faller derimot inntrykket noe. Den 3,5 liter store V6-motoren har ikke den gromme lyden man forventer i en sånn “yank-tank”. Og at en såpass dyr statusbil kunne la så mye vei- og dekkstøy slippe inn til kupeen er ikke bra – selv om man kan skylde på de store hjulene. I lav til moderat hastighet takler understellet ujevnheter i veien dårlig, men kommer man i landeveistempo slukes humpene langt bedre.

Motorens 249 hestekrefter er for så vidt mer enn nok til å sparke fra med, men automatkassa er litt omstendelig i gearskiftene. Veigrepet og styringen er bra nok til å kamuflere bilens store størrelse og vekt når man kjører aktivt. Når du må kaste deg på bremsene kjenner du at det er en stor og tung bil, og stabiliteten er ikke på høyde med europeiske konkurrenter.

Men så spørs det da, om denne bilen egentlig er konkurrent til Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse. Sistnevnte er for øvrig en nær slektning – mye av 300C er hentet fra forrige E-Klasse. Chrysler 300 C fås både som sedan og stasjonsvogn, med bak- eller firehjulsdrift på stasjonsvogna. En 2,7-liters V6-motor eller en grom 5,7-liters V8 Hemi-motor kan også fås.

Chrysler 300C 3.5 AWD Touring
Pris: kr. 819.900,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 3518 ccm. 183 kW (249 hk) v/6400 o/min. 340 Nm v/3800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 502 x 188 x 148 cm. Akselavstand: 305 cm. Egenvekt m/fører: 1980 kg. Tillatt totalvekt 2355 kg.
Dekk: 225/60R18.
Bagasjerom: 630-1602 liter (VDA).
Tankvolum: 73 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,2 sek.
Toppfart: 219 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,19 l/mil
CO2-utslipp: 285 g/km.

Powered by Labrador CMS