Med nostalgiske aner: Nytt flaggskip fra Chrysler

Chryslers nye flaggskip, 300C, har et historisk opphav som snart er 50 år gammelt, Chrysler C300 fra 1955. På norske veier er modellen med den minste motoren mest aktuell.

Publisert
<br>300c<br>300c

300c
300c

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Det nye flaggskipet skal ifølge Chrysler ta opp kampen mot BMW 5-serie, men en prøvetur på 20 mil ga oss heller følelser mot en stor Bentley, enn en tysk 5-serie.

Bilene som sto til disposisjon for prøvekjøring, hadde alle den nye potente V8-motoren med 5,7-liters volum, kalt HEMI (hemisfæriske brennkammere), en klassiker blant amerikanske bilfans. I moderne versjon yter motoren hele 340 hk. Kjører man i normal hastighet uten gasspådrag, kobler fire av sylindrene ut, for å spare forbruk og utslipp. Dette har amerikanerne forsøkt tidligere, uten hell, men det var før elektronikken kunne ta vare på et slikt system. Under kjøring er det ikke noe som forteller sjåføren at motoren går på fire sylindre, ved gasspådrag kobles de fire andre inn og følelsen er omtrent som om bilen skulle geare ned et trinn. Men – norske avgifter sørger for at 5,7-literen blir virkelig kostbar.

– Versjonen vi tror på et visst salg av her hjemme, er en 2,7-liters V6-motor med 193 hk. På utstyrssiden sparer vi ikke på noe, alt skal være standard, også navigasjonssystem, sier informasjonssjef hos Chrysler-importøren, Henning Larsen.

V-åtteren imponerte, både kjørbarhet og ikke minst i akselerasjon. Den store bilen veier hele 1840 kilo tom, det til tross sørger den effektive motoren for en akselerasjon fra 0 – 100 km/ t på bare 6,4 sekunder. Til sammenligning vil 2,7-literen trenge 11,1 sekunder, ikke dårlig det heller. Bilen kan også leveres med 3,5-liters V-sekser med 253 hk.

Luksus
Utvendig har 300C designtrekk den gamle, ikke minst den grove grillen i fronten som skal vise styrke. Vindusflatene er smale, dette er i følge Chrysler ikke bare et designtrekk, det har også sine fordeler sikkerhetsmessig, det meste overkroppen er skjermet bak metall. Bilen er selvsagt utstyrt med kollisjonsgardiner på sidene.

Rattet kan reguleres elektrisk, pedalene kan justeres og setet har et vell av innstillinger. I rattet er det montert brytere for betjening av musikkanlegget, skinnsetene er oppvarmet, bilen har standard ESP, ryggevarsler og regnsensor. Bakseteplassen er gedigen, her føler man seg som en VIP-gjest.

Klager?
– Men har du da ikke noe å klage på, spurte produktsjefen hos Chrysler, etter at halve kjøreturen var unnagjort.

Jo da, vi hadde det. Som at det ikke er et håndtak å holde i for passasjeren foran, at det ikke er en lomme for kart og annet på baksiden av passasjersetet, at det ikke er et innvendig håndtak til å lukke bagasjeromsluka.

Vi fikk tilbakemelding om at den manglende lommen på passasjersetet kom av at det er påbudt med en sensor som føler om et barn sitter i setet, og at kollisjonsputa derfor kobles ut. En lomme på baksiden full av blader og kartbøker vil gi feil informasjon. Håndtaket på innsiden av luka er “på gang”, likeså håndtaket i taket på passasjersiden.

Bilen vil i høst komme i stasjonsvognutgave, da med muligheten for å velge firehjulsdrift.

Chrysler 300C
Pris:
Ikke fastsatt, ca. 600.000 kr.
Motor: V6-motor. 2736 ccm. 142 kW (193 hk) v/6400 o/min. 258 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 500 x 188 x 148 cm. Akselavstand: 304,8 cm. Egenvekt m/fører: 1735 kg.
Dekk: 225/60R18.
Bagasjerom: 504 liter (VDA).
Tankvolum: 68 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,1 sek
Toppfart: Ca. 190 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 10,8 l/mil.
CO2-utslipp: 259 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes-Benz E-klasse, Volvo S80, Lexus 430 LS.

Powered by Labrador CMS