BMW 530xd







Publisert Sist oppdatert

BMW 530

Innledning

BMW 530 burde ideelt sett vært en 525 i vår test, med tanke på de to konkurrentene, men tre-literen var den eneste vi fikk tak i på den tiden – og at den også er utstyrt med firehjulstrekk er greit nok for å matche Audiens quattrodrift.

Innvendig finner vi et tilsynelatende kompakt førermiljø som bare i liten grad gir deg storbilfølelse. Når vi sier ”tilsynelatende”, er det fordi fasiten i form av målebåndet viser at plassen i kupéen er fullt på høyde med sine to konkurrenter. Og i motsetning til sedanen, er bagasjerommet i stasjonsvognen meget ryddig og lett å utnytte effektivt.

De mørke og dystre materialene i så vel seter som øvrig innredning i vår testbil er en medvirkende årsak til det kompakte preget. Den brede aluminiumprofilen som går tvers over dashbordet gir nok liv og lys til å redde i land et positivt visuelt inntrykk av interiøret.

Ulempen med de lekre komfortsetene er at de byr på så mange innstillingsmuligheter at det tar tid å finstille alt for å finne god sittestilling. Når det er gjort, sitter du upåklagelig i selve setet, men sittekomforten ville vært enda bedre hvis rattet kunne trekkes litt nærmere sjåføren – dette ble tydelig ved at to av testsjåførene har lange ben.

Vi er ikke fortrolige med iDrive, det elektroniske informasjonssystemet. Vi har sagt det før – og BMW har etter hvert tatt kritikken til seg ved å legge noen av funksjonene over på separate knapper – men fortsatt er betjeningen komplisert og ulogisk, og krever for mye oppmerksomhet til å kunne betjenes under kjøring. Audi har lykkes bedre med sitt MMI-system.

Bayerns representant i testen har et meget kompetent understell. Den fremstår som den mest sportslige av de tre konkurrentene, men likevel med fin balanse mellom komfortable og sportslige egenskaper. Styringen er meget presis, og gir nydelig styrefølelse.

Motoren er den største i dette selskapet, og vi mistenker at treliteren – som på papiret kan vise til et relativt gunstig forbruk – frister oss til å bruke ekstra tung høyrefot for å hente ut maksimalt av kjøreglede. Testforbruket endte nemlig desidert høyest av de tre bilene.

Hadde vi fått kloa i en 525d, ville prisen ligget ca 163.000 kroner lavere enn på testbilen, en prisforskjell som fanger opp både lavere motoreffekt og firehjulstrekk.

På dette nivået vil kundene gjerne ha full pakke – vår BMW er vel det beste eksempelet på det: Ekstrautstyret beløper seg til ubeskjedne 373.000 kroner. De største postene på listen er det komfortpakke, navigasjonssystem, lydsystem og aktiv Cruise Control som står for. Mens oppvarmede bakseter er standard i V70, koster det 4110 kroner her i BMW.

FØRERMILJØ 8
Tiltalende. Ikke perfekt sittestilling. iDrive-systemet er komplisert.
PLASS 9
Storbilfølelse, men takluke gir snau takhøyde. Ryddig bagasjerom.
KOMFORT 9
Fin fjærings- og kjørekomfort til tross for sportslig oppsett.
PÅ VEIEN 10
Nær det perfekte, fin balanse i kjøreegenskapene. Nydelig styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 7
Sterk og kvikk motor, høyt testforbruk.
SIKKERHET 10
Fem NCAP-stjerner, fullt på høyde med konkurrentene.
PRIS 5
Motoren gir høy basispris, og ekstrautstyr for 370.000.
TOTALT 58

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A6
- Volvo V70- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS