NRK slakter markedsføringen av BMW

Markedsføringen av BMW 5-serien slaktes i NRK-programmet ”Verdibørsen”. Professor Per A. Løken mener hans studier viser at bilen er den som er involvert i flest trafikkulykker og mener markedsføringen er uetisk.

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsministeren støtter arbeidet med at markedsføring av biler bør ha mindre fokus på fart og bilen som leketøy, og mer på sikkerhet. Norges største BMW-forhandler mener det er motorjournalistene som er viktigste årsaken til at fokus for mange biler er fart og spenning.

NRKs radioprogram ”Verdibørsen har satt fokus på markedsføring av raske biler. De har fått professor Per A. Løken til å legge fram sitt arbeide der han har sett på trafikkulykker, skadde i trafikken mot bilene de kjører. Og Løken hevder at en bilmodell som BMW 5-serien er overrepresentert, og mener noe av årsaken er markedsføringen av bilen. Han mener at bilbransjen bør endre sin reklame og sette større fokus på andre ting enn fart og spenning.

Adm. direktør i Stenshagen Bil, Glenn Stensholm mener årsaken til at enkelte biler har en fartspreget profil er at motorjournalister er alt for opptatt av fart og prestasjoner. Han mener de som skriver om biler for ofte setter fokus på bilenes HK, fart og andre data. Han mener det påvirker brukerne.

Samferdselsministeren ser behov for at det etableres et forum som ser på dette med markedsføring av biler. Hun vil ha et åpent blikk for reklame og annen markedsføring og mener at dette må bilbransjen ta meget alvorlig. Hun mener at markedskampanjer der fart og spenning er i fokus, stemmer dårlig med myndighetens trafikksikkerhetsarbeid og målet om null trafikkulykker. Det støtter heller ikke arbeidet med at trafikksikkerhet skal inn i undervisningen på skolen.

Powered by Labrador CMS