5-serie klar med Touring

BMW-programmet går på skinner. Ny 5-serie i fjor vår, Touringutgaven nå. Og til høsten er M5 klar.

Publisert Sist oppdatert

5-serie Touring
5-serie Touring

Først publisert i Bil 5 - 2004.

Et par ting festet seg under introduksjonen av 5-serie Touring. For det første at dette vel snart er den eneste modellen i klassen som er utstyrt med nøkkel. Herlig. Og så la vi merke til at designtegningene på veggen, blant annet med nydelige skisser av stasjonsvognen skrått forfra og bakfra var fullstendig anonyme, mens store tegninger av interiøret var kreditert Karim Habib. Men det visste vi jo, for interiøret er identisk med sedanens. Skissen liknet imidlertid ikke på “håndskriften til Davide Arcangeli, som dessverre døde alt for tidlig mens han holdt på med personbilen, så akkurat denne kreatøren må forbli anonym fremover en stund til.

Spesielt genial har han da heller ikke vært, fra siden har den de riktige bakre siderutene som blir lavere og lavere bakover, mens bakdøren har beholdt den karakteristiske leppa som skiller platen og den (separat løftbare) bakruta. Volumet er vesentlig større enn hos forgjengeren, ikke minst på grunn av at utvendige mål også er blitt større. Derfor har man det også bedre i baksetet, men det er jo det samme for sedanen.

I det hele tatt er det ikke lett å gjøre en dramatisk presentasjon av Touring-modellen. Den er en vanlig sedan med en femte dør og et større volum bak baksetet. Noe som kanskje betyr noe for varmeapparatet, men som ikke har mye å si for støybildet. Selv om den dieselmotoren vi kjørte ikke tilhører klassens lydsvakeste. Sannsynligvis virker tilleggsfjæringen, den pneumatiske utgaven, også glimrende. Den ligger der, ikke fordi Touring har så mye høyere lastekapasitet i kilo, men fordi man regner med at tilgjengelig kapasitet
blir utnyttet hyppigere. Dens eneste formål er å holde bakkeklaringen konstant, uansett last.

Bagasjerommet er ikke ustyrt med de mest avanserte finessene, en last-skiller, og et låsbart “under gulvet rom er så langt vi kommer, pluss at gardinet over lasterommet spretter automatisk tilbake og opp når man åpner bagasjelokket.

Modellen lanseres i midten av mai som 525 og 530 diesel, pluss 525 og 545 bensin. 535 bensin kommer i september, 520 i mars neste år og 520 den gang neste år. 4x4 kommer også neste år. Og da regner importøren med at Touringmodellene selger mer enn sedan.

Det er her det fjerde og siste inntrykket kommer inn. Det som gjør perfeksjonistiske BMW til et menneskelig selskap. Vi får vite at 300 Touring-modeller skal komme til Norge i år. Men når vi spør om hvor mange ordre de har, får vi vite at det vet man ikke. Ordresystemet er fremdeles på det nivået at slike rapporter ikke blir generert automatisk i papirsløsende mengder. Vil man absolutt vite slikt, må man inn og telle manuelt.
Herlig, synes jeg.

Og hvis du lurer: Den første BMW Touring dukket opp i april 1974. Men BMW med nydelige karosserier fra italienske Touring må vi tilbake til før krigen for å finne. Når alle “kjente modeller er på plass i løpet av høsten, er det bare den høye “Scenic”-utgaven som mangler, men den vil ikke BMW snakke om ennå.

BMW 525 d Touring:
Pris: 576.000,-
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 2497 ccm. 130 kW (177 hk) v/4000 o/min. 400 Nm v/2000-2750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 484 x 184 x 149 cm.
Akselavstand: 288,6 cm.
Egenvekt m/fører: 1750 kg.
Tillatt totalvekt: 2275 kg.
Dekk: 225/55R16.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,3 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil
CO2-utslipp: 187 g/km

Powered by Labrador CMS