BMW 5-serie touring

Da BMW nå er på banen med en ny modell i 5-serien, er det de mindre synlige detaljene — som for eksempel bakhjulsopphenget — som det er verdt å bruke de store bokstavene på. Bilens utseende er ellers så tidløst og korrekt at det ikke kaller på superlativene, men den er en verdig Mercedes E-konkurrent.

Publisert

5-serie touring
5-serie touring

Først publisert i BIL 3 - 1997.

Hos BMW liker de å rendyrke sin stil ved å understreke at dette er en touring (med liten t, må vi be), ikke en stasjonsvogn. I praksis er det selvfølgelig ingen forskjell, men det blir som med Volvo som tviholder på sin herregårdsvogn. Under presselanseringen snakket BMWs britiske designsjef Christoffer Bangle seg varm om touring-modellens vellykkede design og funksjonalitet med den femte døren, men vi vil ikke dermed være enig i at det er noen stor forskjell mellom den nye og den gamle touringen. Vel og merke når vi snakker om utvendig design.

Kompakt bakhjulsoppheng
Det er heller ikke den store forskjellen i utvendig lengde mellom sedan og touring. Vanligvis ser vi at en stasjonsvogn kan være både ti og femten centimeter lengre enn sedanen, men på 5-serien har BMW valgt å strekke overhenget bare 3 cm lenger bakover.

Den store nyheten — og det store fremskrittet med tanke på utnyttelsen av lasterommet — er bakhjulsopphenget. I stedet for at støtdemperne er plassert på aluminiumakslingen i nesten vertikal stilling, slik som på sedanen, er det her benyttet gassdempere som ligger i mindre enn 45 graders vinkel og som øverst er festet i en aluminiumbrakett på underrammen. Dette gir seg synlige utslag i lasterommet, for de plasskrevende fjærbenkonusene er borte vekk. I praksis betyr dette at lasterommet har helt rette og parallelle sidevegger og er 16 cm bredere enn på den gamle touringmodellen. At støtdemperkreftene blir ledet inn på den elastisk opphengte underrammen, bidrar også til å redusere både vibrasjoner og støy.

Dessuten er de to dyreste touring-modellene, 528i og 540i, utstyrt med pneumatisk bakakselfjæring som standard. På de andre utgavene kan det leveres som ekstrautstyr. Den store fordelen med slik luftfjæring er at bakkeklaringen holdes tilnærmet uendret, uavhengig av lastemengden.

Så langt jeg var i stand til å bedømme under vår prøvetur i området rundt tyske Garmisch-Partenkirchen — vi fikk ikke anledning til å prøve den på spesielt dårlige veier — har ikke det nye bakhjulsopphenget på noen måte påvirket kjøreegenskapene i negativ retning. Under prøvekjøringen av sedanutgaven av 520i (Bil nr 12/1996) var jeg meget imponert over bilens kjøreegenskaper, fjæring og støtdemping, og ingenting tyder på at BMW nå har sluppet fra seg et produkt som er dårligere i så henseende.

Med "skjærefjøl"
Alle kjenner de uttrekkbare skjærefjølene som finnes i kjøkkeninnredningen. Samme prinsippet har BMW nå tatt i bruk i lasterommet. Selvfølgelig ikke for å skjære på, men for å lette inn- og utlastingen av bagasje. Gulvplaten kan trekkes 60 cm ut og belastes med 75 kg ytterst. Hvor stor den praktiske nytten er kan diskuteres ettersom man uansett må bøye seg inn i lasterommet for å få tingene på plass innerst. Men for alle oss som fra tid til annen kan ha problemer med ryggen, vil "skjærefjøla " kunne hindre uheldig løftestilling med dertil hørende skjærende smerter.

De rette sideveggene og det flate gulvet gjør det lett å kunne utnytte lasterommet på en effektiv måte. Bredden er 109 cm og med baksetene nedfelt byr bilen på en lastelengde på 186 cm. Lengre gjenstander kan fraktes ved å åpne vinduet i bakluken. Tillatt nyttelast er 630 kg (20 kg mer på 520 og 523). En nyttig detalj er det også at rommet under bagasjegulvet, hvor det i tillegg til reservehjul finnes flere smårom, er låsbart.

Listen over standardutstyr på 5-serie touring er som på sedanversjonen; lang og god: antispinnsystemet ASC+T, fire kollisjonsputer (to foran og to på sidene), 3-punktbelte på alle fem setene, radio/stereoanlegg, samt elektrisk oppvarming av utvendige speil og spylerdyser er bare litt av menyen. På touring-versjonen er det standard med "Soft Close"-automatikk, så man behøver ikke å dytte på en møkkete bakluke for å lukke den helt inntil.

Den nye 5-serie touring lanseres ute i Europa nå i mars og i Norge i april. I første omgang kommer den som 528i og 525tds, altså med 2,8-liter bensinmotor og 2,5-liter turbodiesel. Bare en måneds tid senere leveres også de andre motoralternativene som i dag finnes på sedanen. Alle motorene er av BMWs velkjente seks-sylindere, også turbodieselen. Unntaket er 540i som byr på åtte sylindere og dessuten har 6-trinns manuell gearkasse.

Prisene starter på 399.000 kroner for 520i. Det uttrekkbare gulvet i lasterommet koster ca 4.000 kroner ekstra.

DETTE ER BMW 5-SERIE TOURING:

Alle opplysninger gjelder biler med manuell gearkasse

Powered by Labrador CMS