BMW 520i

Det var med en viss spenning jeg satte meg inn bak rattet på BMW 520. Med de norske bilavgiftene blir bilen med to-liters motor vesentlig billigere enn BMW 523. Holder to-literen mål, er den kjente BMW-følelsen fortsatt der? Jeg kan berolige alle BMW-elskere.

Publisert

BMW 520i
BMW 520i

Først publisert i BIL 12 - 1996.

For de av leserne som allerede er kjent med BMW 523, som yter 170 hk og har et dreiemoment på 245 Nm, kan vi si at BMW 520 byr på en god og en dårlig nyhet. Den dårlige er at 520 vil føles slapp ved første bekjentskap. Den gode nyheten er at bilen viser seg både sterk nok og rask nok — når den bare får turtall å jobbe med. To-litersmotoren trives ikke på lave turtall, men allerede etter noen få kilometer viser motoren at den ikke er noen sinke. Den har ingen problemer med å drive den nesten 1500 kg tunge bilen så lenge turtallet holdes over et visst nivå.

Frydefullt fraspark
Under 1400 omdreininger kan du trå "flatt jern" uten at det skjer særlig mye de første sekundene. Selv ved 1800 omdreininger virker bilen litt "dau", men fra 2000 omdreininger og oppover er det en fryd å føle frasparket fra motoren. Når du først har blitt vant til en kjørestil hvor du er oppmerksom på turtellernåla, byr motoren på mye glede. Ved 80 km/t i femtegear holder motoren et turtall på ca 2200 omdreininger, slik at vanlig landeveiskjøring skjer uten masete bruk av gearspaken. For å oppnå friskt skyv ut av en 60-sone, bør du likevel velge tredjegear.

Det er ikke kreftene som utgjør den store forskjellen mellom de to motorene; 2,3-literen har 170 hk og 2-literen 150 hk. Dreiemomentet derimot spriker med 29 prosent fra den minste til den større motoren. Forskjellen på 55 Nm merkes godt på en såvidt tung bil.

Behagelig fjæring
Forbrukstallene på to-literen er ikke så veldig mye lavere enn på 2,3-literen. Målt etter den nye EU-normen bruker 2-literen 6 prosent mindre bensin enn 2,3-literen ved bykjøring og 7 prosent mindre ved landeveiskjøring. Vårt eget gjennomsnittlige forbruk under prøvekjøringen endte på 0,83 liter/mil.

Fjæringskomforten er meget god og det er et vellykket samspill mellom fjæring og støtdempere. Under kjøring på landevei har den en antydning til duving, noe som tyder på litt svak returdemping, men likevel gir ikke bilen noen signaler om at den er for myk under kjøring på svingete og dårlig vei.

Jeg tok bilen med på en relativt rask tur på skikkelig dårlig grusvei som besto av både grove groper og tverrgående smågrøfter. Denne typen underlag svelger BMWen uten at særlig ubehagelige vibrasjoner forplanter seg til førersetet. Og veien skal være veldig dårlig hvis støyen fra hjulopphenget skal bli sjenerende.Det er gjort en god jobb med støydempingen i bilen. Selv under kjøring på våt asfalt var det ikke nevneverdig støy fra hjul eller hjulhus — lyden som hørtes best var regndråpene som slo mot frontruten.

Uten skrens på glatta
Bilen er utstyrt med regnsensor øverst på frontruten. Den styrer vindusviskerne i en hastighet som stemmer overens med vannmengden på ruten. Dette fungerte meget bra i praksis. Akkurat i det øyeblikket jeg syntes det var på tide å starte vindusviskerne, slo de automatisk et slag over frontruten.

Ettersom vi fant snøen på vår prøvetur med sommerdekk på bilen, fikk vi også anledning til å prøve antispinnsystemet ASC+T i praksis. Hadde det ikke vært for varsellampen som ble tent hver gang systemet jobbet, hadde vi knapt nok merket at det var der; det jobbet mykt og stille og holdt bilen på stø kurs. Da vi koblet ut systemet, slo bilen ut med bakhjulsskrenser, selv i lave hastigheter.

Godt utstyrt
Plassforholdene er akseptable både foran og bak, men vi har kjørt biler som har bedre benplass i baksetet. Det mørke interiøret gir ellers en følelse av at bilen er mindre enn den faktisk er. Men — selv ikke i en BMW er det komfortabelt å sitte på midtplassen i baksetet.

Listen over standardutstyr er imponerende lang. Klimaautomatikk, elektronisk antispinnsystem, sidekollisjonsputer foran, elektrisk oppvarming av såvel utvendige speil, dørlåser som spylerdyser inngår i prisen. Vår prøvebil hadde følgende ekstrautstyr: Blå metallic-lakk (kr 5.880), fjernstyrt tyverialarm (kr 5.080), polert edeltreinteriør (kr 3.810) og armlene mellom forsetene (kr 1.750).

Dette er en komfortabel og rask kjøremaskin selv med den minste motoren. BMWs seksere fortsetter å imponere. Men hvis det betyr mye for deg å kunne kjøre i femtegearet helt fra 40 til 80 km/t, altså at du får en "automatgear- følelse" selv om du kjører manuelt gear, må du gå
opp et trinn til BMW 523 og betale ca 87.000 kroner for det.

BMW 520I:
Motor: 6-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 1991 ccm. 110 kW (150 hk) v/5900 o/min. 190 Nm v/4200 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS.
Dekk: 205/65R15.
Mål: Lengde: 478 cm. Bredde: 180 cm. Høyde: 143,5 cm. Akselavstand: 283 cm. Sporvidde f/b: 151,8/153 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1485 kg. Tillatt totalvekt: 1945 kg.
Volum: Bagasjerom: 460 liter (VDA). Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 10,2 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk by, EU-97: 1,30 l/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Pris: kr 378.000

Powered by Labrador CMS