-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Første glimt av ny Femmer
BMW 5-serie fikk nylig et ansiktsløft etter drøye tre år på markedet. Her kan vi avsløre de første bilder og detaljer om modellen som skal ta over tronen om ytterligere tre år.
Det tar noen år å utvikle en bilmodell, så et stort team av designere og ingeniører jobber i årevis foran sine datamaskiner før de første prototypene kan bygges og sendes ut på test.
Og nå er de altså kommet dit – dette er neste generasjon 5-serie som ikke skal avdukes før i 2016.
Så hvordan kan våre fotografer være sikre på at dette ikke bare er en kamuflert utgave av dagens 5-serie Touring?
Svaret ligger i detaljene: Nye dørhåndtak, nye luftinntak, ny utforming av A-stolpen og fordørene, en tydelig horisontal kant over sidedørene og et flatere bakvindu er bare noen av detaljene som skiller denne bilen fra dagens 5-serie.
Designretningen i neste generasjon 5-serie skal i stor grad være influert av Vision Connected Drive som BMW stilte ut i Genève for to år siden.
Designfilosofien for dagens modeller ble lagt av 7-serie da den ble lansert i 2008.
Det er foreløpig sparsomt med håndfast informasjon, men vi vet at arkitektur og vitale komponenter skal deles av flere modeller, ikke ulikt systemet VW bruker i MQB, om enn ikke like omfattende.
BMW er langt fremme med hensyn til moderne materialer, og det er sannsynlig at de vil benytte CFRP (karbonfiber-forsterket plast), ikke bare i skjulte komponenter, men også i karosserideler som tak, panser, bagasjelokk og dører.
Utstrakt bruk av slike materialer kan medføre betydelig vektreduksjon i en såpass stor bil som 5-serien, uten at det går på bekostning av sikkerhet, snarere tvert om.
I dagens 5-serie har BMW i stor grad erstattet sine rekkeseksere med firesylindrede alternativer med høyere effekt, men vesentlig lavere forbruk.
Rekkesekserens venner får stålsette seg ytterligere – det er nemlig ingen umulighet at neste 5-serie vil tilbys med supereffektive 3-sylindrede motorer for både diesel og bensin.