-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Snillere 5-Serie
Det er alltid underlig å se en ny modell som faktisk er blitt snillere, mykere, mer konservativ enn forgjengeren. Den nye BMWen er slik.
Nå er det selvfølgelig veldig vanskelig å snakke om utseendet på en bil før den opptrer der den hører hjemme – på gata. Og foreløpig har vi bare sett den nye modellen i en ganske eksklusiv forhåndspresentasjon i BMWs imponerende tekniske senter i München.
Men på den annen side kan vi vel kanskje slå fast at denne gangen var forhåndspresentasjonen såpass omfattende at BMW kanskje hadde et spesielt behov for å forklare hva det er vi opplever.
Dynamisk
For her har vi en ny Femmer Sedan, der fronten er en myk Syver, sågar med den gamle haikjeften nede under grillen – et uttrykk som de forlot for mange år siden, og med ”nyrene” såpass prominente at de faktisk heller fremover.
LES: Vår prøvekjøring av BMW 7-serie
Langs siden har du en helt tydelig fartsstripe hele veien fra forhjulet og til baklysene – det var visst ikke bare jeg som syntes at akkurat den hadde preg av Alfa fra 10 år tilbake.
Og så har du en hekk som er aldeles nydelig og harmonisk og som grenser over mot rent coupé-stuk – nesten like ekstremt som de nyeste Jaguarene.
SE: Alle bildene av nye 5-serie
Mer A4
Fullkomment vellykket og akseptabelt hele veien, men BMW, slik jeg tenker BMW, mangler fullstendig.
I mange år har det vært et skikkelig push fra BMWs designere. De har lært oss å se ting på nytt, legge hodet på skakke og se ting fra en ny vinkel, de har lært oss at det tar tid, måneder og år kanskje, å akseptere et nytt språk.
Men etter mange Chris Bangle-år, har vi jo lært at en ny BMW må vi se på minst to ganger før vi skjønner hva det dreier seg om. Jeg har en teori om at ting vi aksepterer med en gang, blir vi lei av ganske fort.
LES: Vår forhåndsomtale og se video
Tidlig kurslegging
Verken Adrian van Hooydonck, den nye Chris Bangle, eller danske Anders Warming, som er ansvarlig for all bildesign hos BMW, var enige med meg. Selvfølgelig.
Men Jacek Fröhlich, som er eksteriør-sjef for den nye bilen, kunne i det minste bekrefte at de fem finalemodellene styret skulle velge mellom da de skulle avgjøre hvilken som skulle i produksjon, hadde alle den samme karakteren og de samme proporsjonene som den vi ble presentert for.
Allerede i startfasen hadde man altså bestemt seg for å ikke være spesielt utfordrende denne gangen.
Harmonisk
Interiøret imponerer. Du er selvfølgelig ikke i tvil om at dette er en BMW. Du kan lese instrumentene uten problemer, og alt som heter kontrollorganer ligger der de skal ligge.
En tur med 7-Serien tidligere i høst, tyder på at de også har fått orden på hjulet som styrer displayet. Alt det er som det skal være. Men det som virkelig er iøynefallende er toleransene, som ser tettere ut enn noen gang, og hvordan materialene brukes og formes.
Oliver Heilmer forteller at denne gangen har de jobbet tettere sammen med ”Colour and Trim” enn noensinne.
Og Martina Starke (som også gjorde det ”romantiske” interiøret på CS konseptbilen fra Shanghai 2007), som er den ansvarlige for C & T her, sier at materialbruk er blitt en så integrert del av interiørdesign nå, at det simpelthen er umulig å jobbe på hver sin kant. Det MÅ være hånd-i-hånd hele veien.
Men det er Josef Wüst som virkelig kan fortelle om å jobbe tett. Han er prosjektsansvarlig for den nye 5-Serien, det vil ganske enkelt si at han er ansvarlig for alt.
Lang prosess
”Du vil kanskje ikke tro det, men vi satte i gang med denne bilen før vi begynte på 7-serien. På tross av at 7-Serien ble lansert i fjor sommer”, forteller han oss.
”Vi startet nemlig en egen gruppe for fem års tid siden, vi kaller den Produktlinje 6. Der sitter vi, fire prosjektansvarlige i samme kontor, og skriker til hverandre. En har ansvar for 7-serien, en for 5 GT, en for den kommende 6-serien og jeg som hadde 5-serien”.
LES: Vårt førsteinntrykk av 5-serie GT
Alle disse modellene ble definert ut fra en felles ramme. Det ble bygget tre, fire hva han kaller ”backbone” biler som inneholdt komponenter og elementer som de nye modellene skulle ha, og så tok man det derfra.
Effektivt
”Det gjorde selvfølgelig utviklingen mye mer effektiv, vi sparer store summer i utviklingskostnader og siden vi jobber så tett, er det ikke vanskelig å sørge for at bilene får det nødvendige særpreget”.
Wüst bekrefter også at de sparer penger i produksjon – men å få ham til å antyde hvor store besparelsene er, er umulig.
Derimot er han helt klar når jeg spør ham om hvorfor det ble han av de fire som fikk ansvaret for femmeren.
”Det er fordi jeg er den sinteste” sier han. ”Det meste henger jo på denne modellen, det er volum-bilen blant oss fire, det er den som er pilaren som de andre tre bygger på. Derfor kunne vi ikke tillate for mye hestehandel rundt spesifikasjonene, egenskapene og utstyret for denne bilen”.
Men det hørtes allikevel ikke ut som om det hadde vært noen krig underveis.
”Jeg tok for eksempel avgjørelser når han som var ansvarlig for 7-serien var på ferie, og jeg behøvde aldri å endre noen beslutninger som var tatt etter at jeg hadde vært borte noen dager”.
Nå lærte vi også litt om elementer under skallet på den nye 5-serien. Det skal vi komme tilbake til på BilNorge. Prisene vil også bli klare i god tid før bilen blir det. Den har sin lanseringsdato den 20. mars neste år.