Porsche Carrera 4S

6 cm bredere enn en standard Carrera 4, og med 295/30 18-tommere bak er Carrera 4S imponerende. Fra førersetet forsterkes dette av utpreget sportslige kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Carrera 4S
Carrera 4S

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Silkemyk fjæringskomfort er ikke det første en tenker på hvis en vurderer å investere drøyt 1,2 millioner i en Carrera 4S. Det får du heller ikke, og på den hullete og ruglete asfalten i fjellene øst for Gardasjøen føles det som om alle ujevnhetene forplanter seg til førersetet. Spesielt hullene merkes godt. Men hjulopphengene jobber likevel effektivt og bakkekontakten er førsteklasses, akkurat som forventet.

Motoren trives best når den får drøyt 3000 o/min på turtelleren, og har et nydelig drag. Motoren jobber uanstrengt i motbakkene. Ved drøyt 5000 o/min kommer et nydelig løft, samtidig som motorlyden endrer karakter og blir mer aggressiv. Variable ventiltider og VarioCam som regulerer innsugningsventilenes løft fra 3,6 til 11,0 mm gir et solid dreiemoment på lave turtall, samtidig som de bidrar til et effektløft på høye turtall.

Kraftfull
Dreiemomentkurven er imponerende. Allerede ved 2.500 o/min stiger kurven bratt fra 290 Nm og ender på drøyt 360 Nm ved 4000 o/min og blir der til 5000 o/min. Ved 4000 o/min har du 220 hk til rådighet, ved 5000 250 hk og ved 6000 ca 310 hk. Sjettegearet er ikke direkte kraftfullt ved 60 km/t, men det har trekkraft nok til at du holder følge med trafikken, og akselerasjonen ut av 60-sonene er det ikke noe å utsette på, bra gjort for et gear som også tar Carrera 4S til 280 km/t.

Med 295/30ZR18 på bakhjulene er det veigrep i massevis, og det er bare i hårnålene stabilitetskontrollen (PSM) viser seg fram og korrigerer kursen. Selv om Carrera 4 er noe mer understyrende enn Carrera 2, er den langt fra noen rendyrket firehjulstrekker. Normalt overføres bare 5 prosent av drivkreftene til forhjulene, men på ekstremt vanskelig føre og litt brutal omgang med gasspedalen kan 40 prosent av drivkreftene overføres til forhjulene. Carrera 4S er som de andre Carrera 4 modellene typisk bakhjulsdreven, men likevel er den langt fra så svingvillig som sine bakhjulsdrevne søsken og på tørr asfalt skal en derfor være litt oppmerksom og ikke være for aggressiv inn i svingene.

Turbo-look har vært tilgjengelig på tidligere 911-modeller også, og for den som vil ha litt mer sportslig karakter og viser muskler er det et effektivt virkemiddel å investere i Turboens karosseri. Støtfangere med større luftinntak, 6 cm bredere bakskjermer, 18-tommers hjul og oppgraderte bremser i kombinasjon med et utpreget sportslig understell er effektivt. Noen vil nok hevde at den smekrere Carrera 2 er mer linjelekker.

Lett modifisert Turbo-look
Carrera 4S er ikke helt identisk med 911 Turbo. Frontspoileren er litt høyere på midten for å gi bedre aerodynamisk balanse. Turboens hekkspoiler er erstattet av en Carrera 2 spoiler og løftes ved 120 km/t. Motordekselet er produsert i glassfiber, og de store luftinntakene 911 Turbo har foran bakhjulene er fjernet. Bremsene er derimot hentet direkte fra 911 Turbo og har firestempels kalippere og skiver med 330 mm diameter foran og bak. Skivene foran er 34 mm tykke. Skivene bak har samme diameter, men er 6 mm tynnere. Pristillegget for S’en er beskjedne 6000 kroner, akseptabelt hvis det er sportslig karakter du søker.

Sportsunderstellet og de kraftige hjulene gjør at Carrera 4S har en mer følsom styring enn en standard Carrera 4. Spesielt er dette merkbart på sporete vei og dårlig vei. Rattet lever i hendene og gjør dette til en bil som kjøres – hele tiden. Men du verden for en kjøreopplevelse. Samtidig som den er snill er den også rampete, og på svingete fjellveier i hastigheter tilnærmet de vi kan tillate oss hjemme er denne bilen livlig og rå. Gearskiftene flyter lett og presist, og boxermotorens brøl hver gang den passerer 5000 o/min får det til å krible ned over ryggen. Det føles som å bli løftet frem på en kjempebølge når turtellernåla klatrer mot turtallssperren ved 7300 o/min. Når andregearet tar slutt og jeg legger inn tredje, kommer en ny bølge og løfter meg fram.

Smaken av 320 hk og 370 Nm er nydelig og kan uten tvil være vanedannende. Det samme gjelder for kjøreegenskapene. Styrefølelsen er perfekt og du har 100 prosent kontakt med veien, og kan utnytte den disponible veibredden maksimalt. En må bare huske at hekken er ca 6 cm bredere enn fronten.

Mens tåken smyger seg ned langs fjellsidene ligger fortsatt Gardasjøen og Isola Trimelone badet i solskinn. Det knitrer i eksosanlegget og bremsene når den kjølige høstluften smyger seg innpå en og den røde 4S’en skinner mot de lyse fjellene på vestsiden av Gardasjøen. Porsche har ikke valgt sted og veier på slump, Carrera 4S er som skapt for krokete asfaltveier, og liker seg best når veiene er så brede at de har malt midtsripe.

PORSCHE Carrera 4S:
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og ventilstyring og variabelt innsugningssystem. Kompresjon: 11,3:1. Sylindervolum: 3596 ccm. Boring og slaglengde: 96,0 x 82,9 mm. Effekt: 235 kW (320 hk) v/6800 o/min. Dreiemoment: 370 Nm v/4250 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og PSM.
Dekk: Foran: 225/40ZR18, bak: 295/30ZR18.
Mål: Lengde: 443,5 cm. Bredde: 183,0 cm. Høyde: 129,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 147,2/152,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt: 1870 kg.
Bagasjerom: 100 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.

Akselerasjon:

0 - 100 km/t: 5,1 sek.
0 - 160 km/t: 11,3 sek.
0 - 200 km/t: 18,3 sek.
Toppfart: 280 km/t
Forbruk bykjøring: 1,63 l/mil
Forbruk landevei: 0,85 l/mil
Forbruk snitt: 1,14 l/mil
CO2-utslipp: 247 g/km
Pris: kr. 1.250.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS