Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe
Nytt Alpine-anlegg i Dieppe

Alpine endelig på båndet

Endelig kunne den franske Finansministeren, sammen med Renault+sjef Carlos Ghosn, åpne produksjonslinjen for den nye Alpine A 110-modellen i Dieppe.

Publisert Sist oppdatert

Dette er ikke en hvilken-som-helst sportsbilfabrikk. Den er nemlig spesialbygget for å sette sammen en bil bygget av aluminium hele veien.

I motsetning til for eksempel Lotus, som bruker et kunststoffskall utenpå en aluminiums-struktur, er alt aluminium på den nye Alpinaen. Både chassis og karosseri er laget av dette lettvekt-materialet, og det stiller ekstra krav i produksjonen.

Renault har fått støtte av både stat og kommune da de skulle bygge opp den nye fabrikken i Dieppe. Mer enn 35 millioner euro er investert der.

Man har blant annet fått opp en helt ny, automatisk lakk-linje, der roboter sørger for å slipe ned, og rense råkarosseriet før det blir tatt under behandling.

Les også: Alpine for banebruk

Som et resultat av den lokale investeringsinnsatsen er det ansatt 150 nye medarbeidere i fabrikken. Sammen med de 240 som allerede var der er det kjørt 140 timers opplæring foran den nye oppgaven.

Det som er litt sentimentalt hyggelig er at det var akkurat her Jean Rédéle bygget sin første fabrikk i 1969. Les mer om Alpine-historien.

Derfra kom ikke bare en lang rekke berømte Alpine Berlinettaer, men også biler som vant gull i mengder i så forskjellige øvelser som Le Mans og Rally Monte Carlo.

Powered by Labrador CMS