-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Avantime
Renault våger der andre vegrer, og Avantime er et av de mest spennende bilkonseptene lansert de siste årene. En tredørs og høy luksusbil – er dette fremtiden?
Først publisert i BIL 1 - 2003.
Trafikken er tett i Paris, av en eller annengrunn roter jeg meg alltid ut i Paris i rushtrafikken og helst det litt småampre ettermiddagsrushet. I forhold til Saaben jeg hadde kjørt de siste dagene, sitter jeg nå høyt og har fremragende oversikt over trafikkbildet foran meg. Det gjør det hele enklere. Den kraftige V-sekseren med 207 hk er kombinert med en femtrinns automatkasse, det bidrar også til å gjøre livet enklere mens jeg tråkler meg gjennom Paris sentrum.
Selv om jeg har god oversikt over trafikkbildet forover er ikke oversikten i bilens nærområde like god,og franske bilister kan være nærgående. Jeg mister derfor plassen min i køen litt oftere enn jeg burde,noe de bak ikke unnlater å gjøre meg oppmerksom på med lys og horn. Avantime er en voksen bil, noe som først og fremst skyldes at den er bred og høy og ruver hele 162 cm over bakken. Den er riktignok 6 cm lavere enn Espace, men ca. 5 cm høyere enn luksussedanen Vel Satis og 19 cm høyere enn Laguna. Den spesielle karosseriformen med A-stolpe og takstruktur i aluminium, har ikke B-stolpe, men en meget kraftig C-stolpe.
Bybil
I den tette trafikken er ikke den brede Cstolpen til hinder, speilene gir oversikt nok bakover. Det er derimot vanskelig å beregne bilens lengde forover, og franske bilister er tydeligvis ikke vant til så stor avstand mellom biler og sniker seg stadig foran når jeg forsøker å skifte fil. Men etter hvert som jeg lærer hvor langt det er fram til støtfangeren er jeg mer på hugget og greier å kapre den plassen jeg trenger for litt mer manøvreringsfrihet.
V-sekseren er frisk og svarer spontant ved gasspådrag, og passer utmerket til mitt formål i den hektiske bytrafikken og bidrar til at Avantime etter hvert oppleves som hendig i den tette og kjappe bytrafikken. Selv om jeg sitter høyt, har jeg ingen følelseav å kjøre høy bil. Det krenger litt, styrefølelsen er god og bilen føles mye hendigere enn de drøyt 1700 kiloene egenvekt skulle tilsi. På brolagte gater rister og rumler det en del, og ute på landeveien er det ikke tvil om at Renault har valgt fjæring og demping for å være på den sikre siden, og kke risikere dårlig stabilitet ved kjapp ngkjøring og i høye astigheter på motorveien. På dårlig vei og med normalt landeveistempo, 80 – 100 km/t, blir det littstumpete og slagene fra hjulopphengene høres bedre enn ventet i en såpass forseggjort bil.
Nydelig komfort
På motorveien er Avantime i sitt element og imponerer med god stabilitet, masse trekkraft,god oversikt og lavt lydnivå. Komforten er førsteklasses. Både for- og bakseter har god sittekomfort.Passasjerene sitter høyt og kan nyte utsikten gjennom store vinduer. B-stolpene glimrer med sitt fravær og A-stolpene er smale, noe som også bidrar til at utsikten oppleves som meget god.Panoramataket sørger for mye lys i kupéen, og spesielt for de som sitter i baksetet oppleves bilen som veldig luftig.
Innstigningen til baksetet er enkel, men forsetet må vippes frem for å komme bak. Ingen stor operasjon,og ved at forsetenes sikkerhetsbelter er festet på selve setet er ikke de i veien. Med så lange dører som Avantime har, kunne det blitt problematisk å få opp dørene når en parkerer med biler på begge sider.Dørene har derfor et ekstra hengsel foran, slik at døren faktisk vipper rett ut når den åpnes. Du trenger derfor liten åpningsvinkel, men får likevel stor døråpning. Bagasjerommet er stort og ryddig, og den kraftige bakluken med den karakteristisk buede og nesten loddrette bakruten,er enkel å håndtere den store vekten til tross.
Påkostet
I toppmodellen Privilège er det ikke noe å utsette på utstyrsnivået, men førerplassen er likevel overraskende ryddig og fri for duppeditter. Hemmeligheten ligger i at betjeningen av klimaanlegget skjer fra et panel helt ute på venstre side av dashbordet, mens radioen betjenes med fjernkontroll, enten håndholdt eller med knappene på rattet og på hendelen på høyre side av rattstammen. Når så instrumentene, med blant annet et stort digitalt speedometer er plassert midt på dashbordet blir det hele ganske så ryddig.
Dette er et spennende konsept, med mange fordeler.Først og fremst får du mye komfort og plass i en relativt liten pakke, Avantime er bare 464 cm lang. Designen er nok likevel det som trekker mest. Tøffe og pågående linjer utvendig, og spennende tekniske og designmessige løsninger i interiøret, gjør at dette er noe av det mest vågale du kommer over i denne klassen for tiden.
Toppmodellen vi har kjørt koster 42.950 Euro, ca. 320.000 kroner, i Frankrike. Men Renault har nå utvidet modellprogrammet og rimeligste modell med 2-liters rekkefirer med turbo og 165 hk koster 29.150 Euro,ca. 220.000 kroner, mens modellen med 2,2-liters dieselmotor med 150 hk koster 31.450 Euro, ca. 235.000 kroner. Mens V-sekseren med 207 hk har 285 Nm dreiemoment, har 2-liters turbomotoren 250 Nm dreiemoment, og 2,2-liters dieselmotoren har 320 Nm. Trekkraften skulle det ikke være noe i veien med. Mens de to bensinmotorene trenger henholdsvis 9,2 og 9,9 sekunder for å skyve Avantime opp i 100 km/t, trenger dieselmotoren 11,4 sekunder. Drivstofføkonomien er klart best med dieselmotoren med et snittforbruk på 0,73 l/mil, mens de to bensinmotorene bruker 1,15 og 0,92 l/mil på samme syklus.
Avantime er nok for vågal for det norske markedet, og med norske avgifter blir også prisene helt annerledes enn i for eksempel Frankrike hvor det allerede er mange Avantime på veiene. I et land med et motorveinett som Frankrikes er det ikke noe å si på det, på motorveien oppleves Avantime som en luksuscruiser.
RENAULT Avantime V6 24V:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,9:1. Sylindervolum: 2946 ccm. Boring og slaglengde: 87,0 x 82,6 mm. Effekt: 152 kW (210 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 285 Nm v/3750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 235/-50VR17.
Mål: Lengde: 464,2 cm. Bredde: 182,6 cm. Høyde: 162,7 cm.
Akselavstand: 270,2 cm.
Sporvidde f/b: 148,5/148,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1836 kg. Tillatt totalvekt: 2310 kg. Maks tilhengervekt: 2000 kg. Maks vogntogvekt: 3910 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100: 9,2 sek
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,63 l/mil
Forbruk landevei: 0,88 l/mil
Forbruk snitt: 1,15 l/mil
CO2-utslipp: 271 g/km
Pris: Euro 42.950,-
Forbruk i følge 99/100/EU.