-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
1980: Lancia Delta
Det er vel ingen som husker Lancia Delta i dag som en nær slektning til Fiat Ritmo, eller som Årets Bil for 1980 eller som en SAAB-variant, som den jo ble. Det vi husker den for er det den vokste opp til å bli, en av verdens mest vanvittige rallybiler.
Husk at på denne tiden hadde Lancia allerede gjort rallyløypene lett futuristiske med sin Stratos. Så kom Audis Quattro, som var enda råere, men så ut som en låvedør i sammenligning. Da den litt under 4 meter lange, ganske kantede, Delta debuterte var det vanskelig å tenke seg den som et svar på Quattro. Men først begynte vi å ane hva som skulle skje da GT i.e. med twin cam, innsprøytning dukket opp. Deretter kom Delta HF Turbo, og så kulminerte det, foreløpig med S4 som bare hadde antydninger av Delta-fasongen felles med donator. Motoren bak er vel nok til å fortelle at denne bilen som debuterte i RAC-rallyet i 1985 og besatte de to første plassene, var ganske spesiell.
Men vi fikk jo en ny Delta produksjonsmodell i 1986 – den var en garantert klassiker allerede da. Delta HF Integrale, den gang med 165 hester til å trekke fire hjul gjennom Torsen-differensialet, men i dag er det en rekke av disse praktbilene som yter godt over 200 hester. Du møter av og til noen av dem, praktfullt kjørt av virkelige entusiaster, på norske veier også.
Greit nok at Delta ble Årets Bil, men for oss er Delta en av de mest spennende bilfamiliene fra siste del av forrige århundre og vel et glimrende bevis på et en stygg andunge kan bli mye mer enn en svane. Den kan for eksempel bli en brølende tiger.
Stort bilde av Lancia Delta
Stort bilde av Lancia Delta i Rally-versjon