Bentley Arnage Red Label

Med fare for å bli misforstått; Bentley Arnage er en orgie i hud og friske fraspark.

Publisert
Arnage Red Label

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Selgeren hos importøren AS Insignia kommer mot deg med sin «Commissioning Case» og sier høflig: – Vi må bestemme bilens farge og samtidig velge fargen på Connolly-skinnet i interiøret...

Den forseggjorte trekassen med det flotte navnet inneholder fargeprøver og skinnprøver sirlig ordnet slik at det er lett å sette sammen riktige fargekombinasjoner – og importøren har nylig bestilt en ny og oppdatert versjon av kassen til en pris av 35.000 kroner.

På dette tidspunktet har du altså allerede bestemt deg for å kjøpe en Bentley Arnage Red Label med grunnpris drøyt tre millioner kroner. Med ekstrautstyr som pedaler i aluminium, integrert mobiltelefon, elektrisk korsryggstøtte og totrinns setevarme i baksetene, og ikke å forglemme californisk redwood i stedet for valnøtt-tre, ender prisen på nøyaktig 3.184.440 kroner. Fargekombinasjonen ble sort og beige, nærmere bestemt Black Oriole metallic utvendig, skinninteriør i farge Autumn, med kontrastfarge Spruce Green – også det i skinn, må vite – på toppen av dashbordet. For å gjøre bildet komplett står gulvteppenes farge i stil med skinnsetene og heter Conifer. Som leseren allerede har forstått, har vi dermed spesifisert bilen vi fikk anledning til å prøvekjøre tidligere i sommer.

Sterk hovedrett
Det aldeles nydelige skinninteriøret – da tenker vi ikke bare på skinnkvaliteten, men også på standarden på håndverket – er likevel bare for en dessert å regne, for hovedretten for oss som liker å kjøre bil er uten tvil motoren. 6,75-literen med turbo og ladeluftkjøler byr sannsynligvis på den sterkeste kombinasjonen av krefter og dreiemoment som finnes i noen serieprodusert sedan i dag.

V-åtteren gir et vanvittig skyv, og når dreiemomentet topper seg på hele 835 Nm ved et så beskjedent turtall som 2100 o/min, spiller det ingen rolle hvor bratt motbakken er – her kan du akselerere til himmels. Men når vi skal beholde bakkekontakten – og det må vi jo – yter ikke norske fartsgrenser denne bilen rettferdighet. Flat motorvei i 90 km/t takles nærmest på tomgang, trår du jernet en tanke ned så turtelleren viser 1800 o/min, er du fort oppe i 120 km/t. Vi har absolutt ingen grunn til å tvile på fabrikkens opplysning om at 0 – 160 km/t går unna på 15,4 sekunder.

Skal vi på lovlig vis nyte følelsen av å bli skjøvet bakover inn i det polstrete Conollyskinnet, må vi derfor gjøre det fra stillestående eller fra lave hastigheter før gearkassen har sjaltet opp til fjerde. Vi har kjørt biler med tilsvarende fraspark, men det er biler som veier over ett tonn mindre. En ting er å akselerere så mye masse, en annen side av samme sak er at retardasjonen må stå i forhold. På innsiden av 18-tommershjulene, som er skodd med 255/50-gummi, skjuler det seg ventilerte skivebremser på alle fire. Med 348 mm skivediameter foran og 345 bak, makter bilen å skrubbe fra 100 km/t til full stopp på tre sekunder, eller drøyt 40 meter – hvis veigrepet er optimalt.

Sportsmodus
Den tunge bilen er forbausende stabil når svingene kommer tett, men under slike kjøreforhold vil nok de fleste foretrekke en tanke fastere fjæring og demping – og det er gjort i en håndvending. Med et trykk på knappen på toppen av gearspaken aktiviseres sportinnstillingen. Elektroniske styringssystemer påvirker ikke bare de hydrauliske demperne, også sjaltemønsteret blir mer sportslig. Forskjellen mellom standard- og sportinnstilling er ikke stor, men den er merkbar.

Selv på dette prisnivået er ikke alle detaljer perfekte. Det er overraskende at rattet ikke kan reguleres i lengderetning, bare i høyden. Jeg sitter høyt med bena. En annen måte å se det på er at setene er forholdsvis lave. Sjåfører med lange ben vil oppleve at høyre kne kommer for nær rattet. Heves rattet mer, blir jeg sittende med armene unaturlig høyt. Fothvileren, hvor venstrefoten tilbringer hele kjøreturen på en automatgearet bil, er uvanlig bratt, så bratt at foten må flyttes til andre stillinger en gang i blant for å opprettholde blodsirkulasjonen forbi ankelen.

Ikke privatsjåfør
Begrepet privatsjåfør er selvfølgelig nærliggende når vi har med en slik bil å gjøre, men skulle vi noen gang komme i en så utopisk økonomisk situasjon at det er naturlig å holde seg med en Bentley Arnage, vil vi sannelig beholde førerplassen for oss selv.Når det er sagt; bilens baksete bærer sterkt preg av at det er her bilens eier forventes å tilbringe kjøreturen. To individuelle bakseter med like mange reguleringsmuligheter som forsetene forteller at det er bare på papiret denne Bentleyen er en femseter. I seteryggene foran finner vi innfelt to nydelige bord i samme treslag som i dashbord og midtkonsoll, altså californisk redwood, på fagspråket kalt Vavona.

Det sier seg selv at 405 hester må ha mye å drikke, et forbruk på nær to liter pr mil ved blandet kjøring forteller sitt. Isolert sett er dette et avskrekkende høyt forbruk, men på den annen side utnytter motoren drivstoffet svært så effektivt enten man regner pr liter motorvolum eller pr hestekraft. Bortsett fra en eventuell dårlig miljøsamvittighet for å produsere 450 gram CO2 pr kilometer, er neppe forbruket til bekymring for den som kjøper en bil til tre millioner. Bensinstasjoner er det jo overalt.

BENTLEY ARNAGE Red Label:
Motor: 8-sylindret V-motor med en overliggende kamaksel pr sylinderrekke og to ventiler pr sylinder, turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 8:1. 6750 ccm. Boring og slaglengde: 104,1 x 99,1 mm. 298 kW (405 hk) v/4000 o/min. 835 Nm v/2100 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 255/50ZR18.
Mål: Lengde: 539,0 cm. Bredde: 193,2 cm. Høyde: 151,5 cm. Akselavstand: 311,6 cm. Sporvidde f/b: 160,2/160,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2640 kg. Tillatt totalvekt: 3015 kg.
Volum: Bagasjerom: 351 liter (VDA). Tank: 100 liter.
Aks. 0 - 100: 6,3 sek.
Toppfart: 249 km/t
Forbruk by: 2,77 l/mil
Forbruk landevei: 1,43 l/mil
Forbruk snitt: 1,92 l/mil
CO2-utslipp: 450 g/km
Pris: kr 3.059.100,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS