Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power
Nissan e-Power

Nissan lanserer et nytt alternativ

Jeg skal medgi at jeg måtte lese denne meldingen to ganger for å skjønne hva det dreier seg om. Jeg skal gjøre mitt beste for at du slipper det.

Publisert Sist oppdatert

Nissan lanserer en ny teknologi med betegnelse e-Power, og som du sikkert har gjettet dreier det seg om biler med elektrisk drivlinje. Men de mangler en viktig detalj sammenlignet med tradisjonelle elbiler – nemlig stikkontakten. Derfor er systemet ulikt alt annet på markedet.

Elmotoren er hentet fra Leaf, verdens mest solgte elbil. Men i motsetning til Leaf, som lades fra strømnettet, benytter e-Power en liten bensinmotor som generator.

Fordelen er ifølge Nissan at systemet blir så kompakt at det kan brukes i småbiler siden den store batteripakken er erstattet med en vesentlig mer kompakt enhet.

Og du slipper unna rekkeviddeangsten siden bilen drives av bensin som er tilgjengelig 24/7 de fleste steder.

Bensinmotoren, en tresylindret 1,2-liter, har ingen forbindelse med drivhjulene. Den sørger kun for å forsyne batteriene med strøm når de nærmer seg utladet eller når belastningen er ekstra stor i høye hastigheter.

Siden elmotoren driver hjulene får man frem egenskapene som kjennetegner elbiler – som et kraftig dreiemoment ved lave turtall – førstemann ut av lyskrysset – og stille drift.

Ifølge Nissan vil forbruket fra en slik bil være på nivå med det man får i en tradisjonell hybrid, som f.eks. Prius.

Men de norske elbilfordelene kan du skyte en hvit pil etter – i Norge vil denne bli kategorisert som en vanlig hybrid, om den i det hele tatt kommer i salg her.

I Japan introduseres e-Power i Note, men systemet kan være kompakt nok til å få plass i nye Micra. Ikke et ord om batterikapasitet eller rekkevidde foreløpig. Men det er neppe så mange som sitrer av spenning.

Powered by Labrador CMS