Mercedes-Benz : Elektrisk E-Klasse under utvikling - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Elektrisk E-Klasse under utvikling
SPIONBILDER: Mercedes har lovet en rekke nye elbiler de kommende årene. Denne kan godt bli den nye volumselgeren i taximarkedet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Da Mercedes-Benz røpet sine planer for et par måneder siden var EQE en av de konkrete modellene de snakket om, og her er en prototyp knipset under testing i Tyskland.

Bilen skal på markedet i 2022, og disse bildene avslører at den får mer til felles med den kommende toppmodellen, EQS, enn med en konvensjonell E-Klasse med hensyn til design.

Mye av årsaken ligger i at begge disse modellene skal bygges på en helt ny plattform som er utviklet spesielt for elbiler og som vil danne grunnlag for en rekke store og mellomstore modeller i årene fremover.

Sammenlignet med E-Klasse får elbilen en mye mer oppreist front, et vesentlig kortere panser, lang akselavstand og en coupé-aktig hekk. Trekk vi kjenner igjen fra EQS Vision og prototyper av den kommende toppmodellen.

En elmotor tar vesentlig mindre plass enn en forbrenningsmotor, og det er utgangspunkt for den korte fronten. Takket være lang akselavstand og et flatt gulv vil bilen ha plass og komfort på nivå med dagens E-Klasse på tross av den skrånende takbuen bak.

Hekken indikerer også at EQE blir en kombikupe med stor bakluke og et romslig bagasjerom, noe som har kjennetegnet E-Klasse gjennom flere generasjoner og gjort den svært populær hos kunder med behov for god bagasjeplass – inkludert taximarkedet.

Da Mercedes omtalte sine planer i oktober bekreftet de at det vil komme en EQE sedan så vel som en EQE SUV og en EQS SUV i tillegg til den tidligere annonserte luksussedanen EQS. Elle disse skal bygges på den nye plattformen med betegnelse MMA.

Ifølge AutoCar har Mercedes bekreftet at EQE blir en business-limousine for fremtiden, litt mindre enn EQS, og at den skal bygges i Kina der selskapet har en joint venture med BAIC.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: