Renault Mégane E-Tech.

Renault Mégane E-Tech.

Renault Mégane E-Tech.

Renault Mégane E-Tech.

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech. (Foto: Øivind Skar)

Renault Mégane E-Tech, en elbil verd å vente på

2022 byr på mange interessante elbiler. Renault Mégane E-Tech er blant dem det er verd å vente på.

Publisert Sist oppdatert

Det er bare å glede seg. Renault Mégane E-Tech har det meste som skal til for å bli en elektrisk kompaktbilstorselger dersom Renault er i stand til å levere de volum som Norge ber om.

Og volum betyr ifølge markedssjef Roger Andersen 2500 biler i år med et par hundre biler før sommerferien og resten i andre halvår.

Med lengde på 4,21 meter hører E-Tech hjemme i C-klassen, det vil si at den er en typisk kompaktbil/crossover i konkurranse med VW ID.3, Cupra Born, MG ZS, Hyundai Kona, Kia e-Soul, Peugeot e-2008 og Citroën e-C4.

Selv om sistnevnte er en god del større utvendig, befinner de fleste av dem seg i prisnivået mellom 300.000 og 400.000 kroner.

Byr på kjøreglede
Sånn sett er Renault Mégane E-Tech blant de minste i utvendig lengde og samtidig i det øvre prissjiktet i klassen ved å starte på 360.000 kroner. Den mest interessante varianten av dem, mellommodellen Techno, passerer 400.000 kroner innen den får på skilt og vinterhjul.

Men Mégane E-Tech byr på kjøreglede få av konkurrentene kan matche. Styringen med de korte rattutslagene og den gode tilbakemeldingen får meg umiddelbart til å tenke på Ford Focus som klasseledende på kjøreunderholdning blant folkelige kompaktbiler.

220 hk og ganske kraftig regenerering åpner for muligheten til engasjert kjøring ved bruk av én pedal om blikket bare løftes langt nok fram og veien innbyr til det. Fordi bilen ikke har aktivt chassis, påvirker sportsknappen først og fremst gassresponsen.

130 mot 220 hk
Innsteget i Mégane E-Tech-verden starter med 130 hk, men til Norge sendes bilen kun med den største batteripakken, den er på 60 kWt, hvilket i kombinasjon gir 470 WLTP-kilometerer rekkevidde.

Men med kun 25.000 kroner i pristillegg for 90 hk kraftigere motor og all kjøregledene som ligger i ekstra effekt ved at vekten knapt øker, så er 20 km tapt rekkevidde knapt noe å bry seg om. 450 km holder for de fleste.

Se data og priser for de ulike variantene i vår nybilbase

Rask ladefart betyr mer enn lang rekkevidde. Her oppgir Renault 130 kW, men den reelle farten, altså hvor lang tid det i praksis tar å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet, må jeg får komme tilbake til når bilen befinner seg i Norge.

440 liter og trekker tilhenger
Måten å pakke Mégane E-Tech på gjør at den også oppleves større enn den faktisk er, ikke minst på grunn av det dype og 440 liter store bagasjerommet. Ekstrarommet under bagasjeromsgulvet er stort nok til alle ladekablene og en pose spylervæske.

Det eneste jeg savner i bagasjeromsavdelingen er toetasjes gulv for å gi lasteflate på samme nivå når bakseteryggene legges ned.

E-Tech har heller ikke skiluke, men laster på taket og kan trekke tilhenger på inntil 900 kg.

Lillebror til Nissan Ariya
Det er nå på tide å trekke inn Nissan Ariya. Så hvorfor Ariya? Fellesnevneren ligger i plattformen, at begge er utviklet parallelt og at teknologien, det man ikke kan se, i hovedsak er ganske lik. Mégane E-Tech overlapper Nissan Ariya både i ytelser og pris. Der Renault slutter, begynner Ariya.

Mégane E-Tech bryter ikke nytt land, men jeg tror det vil være ganske stor enighet om et ganske flott design. Innfelte dørhåndtak a la Tesla Model 3 mener jeg er mer en motegreie enn spesielt funksjonelt, særlig om vinteren.

Skjermbasert speil
Stoffet på dashbordet oppleves godt å ta på og skjermmenyene intuitive. Eget klimaanleggpanel inkludert lett synlig knapp for varme i rattet trekker opp. Renault tilbyr bilen med skjermbasert speil slik Toyota nå har levert til flere modeller i noen tid.

Generelt synes jeg ikke løsningen fungerer bedre enn konvensjonelle speil, med unntak i Mégane E-Tech hvor videospeilet gir et godt bilde av hva som befinner seg bak bilen, mens bilens utforming gjør at det tradisjonelle speilet blir som å titte ut av skyteskåret på en tilårskommen kanonstilling.

Skinn kontra stoff
Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke løfter fram Iconic, toppmodellen, med mer utstyr, Harman Kardon lydanlegg og elektrisk regulerbare skinnseter med massasje (ja, her gjelder ekte skinn, veganskinn kommer senere). Den koster tross alt bare 15.000 kroner ekstra?

Vel, skinn er kaldt å sette seg inn i om vinteren og ikke minst varmt om sommeren. Dessuten opplevde jeg faktisk stoffsetene som bedre å sitte i, og lydanlegget i Techno var bra nok.

Knapt hjulstøy
Under den europeiske presentasjonen gjorde Renault et betydelig nummer av å hvor godt de har dempet bilen mot dekkstøy. Og det fungerer. Underlaget skal være ganske grovkornet før veistøy trenger gjennom.

Men ved fravær av en lyd, dukker andre opp som i dette tilfellet sus fra speil/dører. Ikke spesielt generende, men hørbart.

Renault Mégane E-Tech Ionic
Pris billigste*Kr. 359 900
Pris testbil*Kr. 399 900
Motor220 hk/300 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrift
Batteri60 kWt
Lading DC/AC130/22 kW
0-100 km/t7,4 sek
Toppfart160 km/t
CO2/NOx0 g/km
Energiforbruk 100 km, oppgitt/test12,8/16,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)/test450 km
Dimensjoner (L/B/H)421/178/150 cm
Akselavstand270 cm
Bilvekt1624 kg
BakkeklaringIkke oppgitt
Tilhengervekt900 kg
Bagasjerom foran0 kg
Bagasjerom bak440 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner
*Inkl levering.
Powered by Labrador CMS