-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis tredje prolog
Når bilutstillingen i Shanghai åpner til uken, viser Audi konseptbilen Prologue Allroad – deres tredje konseptbil i løpet av et halvt års tid.
Vi får på denne måten et innblikk i Audis fremtid med hensyn til design og teknologi. Vi har tidligere møtt Prologue-betegnelsen på en Coupé og en Avant, og nå er altså turen kommet til Allroad – en biltype som har en relativt stor tilhengerskare, ikke minst i Norge.
Den første bilen i serien het rett og slett "Audi Prologue" og ble vist på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst, da utformet som et stor coupé og som en forsmak på Audi's fremtidige design.
Opus 3
På bilutstillingen i Genève i våres stod en ny variant, "Audi Prologue Avant" – en ny tolkning av Audi's Avant-filosofi. Nå er det altså duket for en tredje versjon, "Audi Prologue Allroad".
Konseptet er en smakebit på en ny generasjon Allroad blant Audis større modeller. Med en lengde på 5,13 meter (19 cm lengre enn A6 Allroad) og typiske Allroad designelementer, skal konseptbilen fremstå som en sportslig variant av en rommelig stasjonsvogn med god fremkommelighet.
Det tredje medlemmet i Prologue-familien byr også på neste generasjon lysteknolgi, Matrix laserlys hvor lyset brytes ned til en mengde små piksler. Det gir nesten ubegrensede muligheter for å distribuere lyset i ulike former og fasonger.
«Snille muskler»
Drivlinjen i Prologue Allroad består av en kraftig og effektiv 4.0 TFSI V8 bensinmotor med twinturbo, og en elektrisk motor som får energi fra Li-ion batteripakken i bilen.
Samlet effekt av de to motorene er hele 734 hk, med et maks dreiemoment på totalt 900 Nm. Bilen gjør 0-100 km/t på raske 3,5 sekunder. Quattro permanent firehjulsdrift sørger for å få kreftene effektivt ned i underlaget.
Rekkevidde med ren el-drift er oppgitt til 54 kilometer, slik at mye av den daglige kjøringen kan foretas utslippsfritt. Oppgitt forbruk etter gjeldende testsyklus (NEDC) er 0,24 l/mil, tilsvarende et C02-utslipp på 56 g/km.
Prologue Allroad er også klar for induksjonslading, en teknologi som muliggjør at ladbare hybrider og elbiler kan lade trådløst på bestemte steder.
Bilen parkeres over en spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.
Infotainment
Interiøret i konseptbilen hinter også om kommende teknologi. Infotainment-skjermene er integrert i dashbordet på helt nye måter og fremstår nå som en langt større del av fører- og passasjermiljøet foran.
Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata etc. fra sitt store panel til sjåførens panel ved sveipe-bevegelser som man kjenner fra dagens nettbrett.
Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, det gir et ekstremt skarpe og presise bilder og animasjoner.