-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audi TT
Audi TT Coupé kommer i to basisutgaver – med 2.0 TFSI-motor og forhjulsdrift, eller med 3,2-liters V6 kombinert med quattro. Vi kjørte sistnevnte utstyrt med S Tronic gearkasse (bedre kjent som DSG hos VW).
Den tverrstilte V6-motoren spiller et herlig crescendo i takt med at gasspedalen tråkkes inn og turtallsnåla klatrer mot rødmerket ved 6500. Gearskiftene skjer sømløst og effektivt med gearvelgeren innstilt på Sport eller når du anvender padleårene bak rattet. Faktisk så raskt og effektivt at både akselerasjonstid og forbruk er lavere med denne enn med manuell gearkasse. Slikt belønnes av et CO2-basert avgiftssystem.
Sportsbil med automatgear er ikke vår favorittkombinasjon, men gi oss S Tronic og vi gir gjerne avkall på clutch og manuell sjalting. For cruising eller morgenrush velger du enkelt og greit Drive.
TT byr på mange detaljer i både eksteriør og interiør. Hekkspoileren er der, selv om den ligger skjult til hastigheten passerer 120 km/t. Synker farten til 80 km/t forsvinner den ned igjen. UP-varsler? Neida, du kan også selv heve og senke den via en knapp på dashbordet.
De lave og brede frontlyktene har god spredning og lyser effektivt opp veibanen langt forover. Baklyktene inneholder to røde firkanter som elegant dekor på den runde bakstussen. Interiøret har gamle TT-spesialiteter som runde instrumenter og luftuttak med detaljer i aluminium. Sportsrattet er flatt nederst, og 4-veis justering lar deg feste et godt grep. Sportssetene gir god støtte, men vi savner elektriske seter hvor også sitteputen kan tiltes i vår testbil.
Oversikten fra førersetet er så god den kan være fra en sportslig kupé takket være en stor bakrute og sjenerøse sidevinduer. For voksne er baksetet en vits, men for kortvokste og barn kan det gi mulighet for transport over kortere avstander. Dessuten er setene lette å slå ned for å utvide kapasiteten til bagasjerommet. Forøvrig kan bagasjerommet bare åpnes via en knapp i førerdøren eller med bilens nøkkel.
Målgruppen for TT er nok utvidet fra forrige generasjon, og med 250-hesters V-sekser, quattro og S Tronic får du en kombinasjon som så absolutt fremkaller smilet hos en bilentusiast. Samtidig er den komfortabel nok og har fremkommelighet god nok til å dekke behovene for helårsbruk – forutsatt at leddene dine er myke nok til at du kommer deg inn og ut av den lave bilen.
FØRERMILJØ 8
Forseggjort og sportslig, lekre detaljer. Ikke helt optimal sittestilling.
PLASS 7
God plass foran, ganske rommelig bagasjerom. Baksetet kan du glemme.
KOMFORT 8
Balansert oppsett gir høy komfort på lange turer.
KJØRING 8
Noe sportslighet er ofret for fremkommelighet og komfort.
MOTOR/FORBRUK 8
Mindre motorkraft, men økt veigrep med quattro. Nesten identisk forbruk.
SIKKERHET 9
Aktivt og passivt sikkerhet på
høyt nivå. Bremselengde preges av myke vinterdekk.
PRIS 6
Høy prisklasse, men quattro og komfortnivå gir helårsbil.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Nissan 350Z
- Konklusjon