-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audi TT
Audi TT Coupé kommer i to basisutgaver – med 2.0 TFSI-motor og forhjulsdrift, eller med 3,2-liters V6 kombinert med quattro. Vi kjørte sistnevnte utstyrt med S Tronic gearkasse (bedre kjent som DSG hos VW).


Audi TT
Den tverrstilte V6-motoren spiller et herlig crescendo i takt med at gasspedalen tråkkes inn og turtallsnåla klatrer mot rødmerket ved 6500. Gearskiftene skjer sømløst og effektivt med gearvelgeren innstilt på Sport eller når du anvender padleårene bak rattet. Faktisk så raskt og effektivt at både akselerasjonstid og forbruk er lavere med denne enn med manuell gearkasse. Slikt belønnes av et CO2-basert avgiftssystem.
Sportsbil med automatgear er ikke vår favorittkombinasjon, men gi oss S Tronic og vi gir gjerne avkall på clutch og manuell sjalting. For cruising eller morgenrush velger du enkelt og greit Drive.
TT byr på mange detaljer i både eksteriør og interiør. Hekkspoileren er der, selv om den ligger skjult til hastigheten passerer 120 km/t. Synker farten til 80 km/t forsvinner den ned igjen. UP-varsler? Neida, du kan også selv heve og senke den via en knapp på dashbordet.
De lave og brede frontlyktene har god spredning og lyser effektivt opp veibanen langt forover. Baklyktene inneholder to røde firkanter som elegant dekor på den runde bakstussen. Interiøret har gamle TT-spesialiteter som runde instrumenter og luftuttak med detaljer i aluminium. Sportsrattet er flatt nederst, og 4-veis justering lar deg feste et godt grep. Sportssetene gir god støtte, men vi savner elektriske seter hvor også sitteputen kan tiltes i vår testbil.
Oversikten fra førersetet er så god den kan være fra en sportslig kupé takket være en stor bakrute og sjenerøse sidevinduer. For voksne er baksetet en vits, men for kortvokste og barn kan det gi mulighet for transport over kortere avstander. Dessuten er setene lette å slå ned for å utvide kapasiteten til bagasjerommet. Forøvrig kan bagasjerommet bare åpnes via en knapp i førerdøren eller med bilens nøkkel.
Målgruppen for TT er nok utvidet fra forrige generasjon, og med 250-hesters V-sekser, quattro og S Tronic får du en kombinasjon som så absolutt fremkaller smilet hos en bilentusiast. Samtidig er den komfortabel nok og har fremkommelighet god nok til å dekke behovene for helårsbruk – forutsatt at leddene dine er myke nok til at du kommer deg inn og ut av den lave bilen.
FØRERMILJØ 8
Forseggjort og sportslig, lekre detaljer. Ikke helt optimal sittestilling.
PLASS 7
God plass foran, ganske rommelig bagasjerom. Baksetet kan du glemme.
KOMFORT 8
Balansert oppsett gir høy komfort på lange turer.
KJØRING 8
Noe sportslighet er ofret for fremkommelighet og komfort.
MOTOR/FORBRUK 8
Mindre motorkraft, men økt veigrep med quattro. Nesten identisk forbruk.
SIKKERHET 9
Aktivt og passivt sikkerhet på
høyt nivå. Bremselengde preges av myke vinterdekk.
PRIS 6
Høy prisklasse, men quattro og komfortnivå gir helårsbil.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Nissan 350Z
- Konklusjon