BMW er målet

Nå har Audi tatt sikte på BMW. "Nå legger vi oss i ytre fil, klar til å kjøre forbi" sa Audisjef Rupert Stadler i sin nyttårshilsen.

Publisert Sist oppdatert

Blant de tyske premium-produsentene er det åpenbart en slags innbyrdes konkurranse. Det vil si, Mercedes-Benz er for lengst hektet av hvis vi snakker personbiler, de er for lengst plassert på tredje plass.

Men avstanden mellom nummer 1, BMW, og nummer 2, Audi, er skrumpet merkbart inn de siste fem årene.

Foreløpig kjenner vi bare tall for årets første 11 måneder, men i den perioden ble Audi kvitt 1,19 millioner biler – 50.000 flere enn Mercedes-Benz. BMW på sin side har fremdeles betryggende avstand, de solgte 1,51 millioner over hele verden.

Men til den trofaste lokalavisen Donaukurier sa Stadler i forbindelse med det nye året at han var trygg på at denne situasjonen ikke ville vare. Audi ville bli premium-merke nummer én, og han var sikker på at «i løpet av fem eller seks år vil vi stå øverst på pallen».

Han la til at foran det nye året var ordrebøkene fulle, at han regnet med en forsiktig vekst, fremfor alt i Sør-Amerika, Russland og Kina, men at i Europa gikk det mot en stagnasjon. Han så faktisk ikke bort fra at det kunne bli en tilbakegang.

Samtidig kunne forresten Automotive News fortelle at Mercedes-Benz planla å produsere 988.110 personbiler i Tyskland i år. I så fall en ny rekord.

Totalt, inkludert Smart og Maybach (som definitivt er på vei ut) skal Mercedes-Benz bygge 1,52 millioner biler i år. Men man må trekke bort Smart, når det er de rene premium-tallene man diskuterer.

Powered by Labrador CMS