Wartburg 353

Wanderer W 23 Cabriolet

Wanderer W22

Wanderer W24

Wartburg 311

DKW F7

IFA F8 varebil

IFA F9

Trabant 600 Universal

DKW RT 100

DKW SB 500

DKW RT 250

DKW Schnell-Laster campingbil

DKW Hobby

DKW Hummel

DKW Junior

DKW Monza

DKW NZ 350

DKW 36

DKW F 102

DKW 12 Roadster

DKW F5

DKW F8

Auto Union 1000SP

DKW 36 Cabriolet

Auto Union 1000

Auto Union 1000SP Roadster

Audi Super 90

Auto Union 1000 Limousine

Audi 80 Variant

Audi Super 90

Audi 100 LS

Audi 50

Audi 60

Audi 80

Audi 100 Coupe

Veteran Audi-karavane diagonalt over Sør-Norge

Audis historie i form, lyd og farge samler seg i Langesund i Telemark i helgen i form av over 200 kjøretøyer fra hele Europa. Førstkommende søndag tar 125 av dem fatt på en 4 dager lang karavane i retning Molde. Den som kaller seg Audi-entusiast og da fortsatt er på ferie, anbefales å straks avbryte den for i stedet ta oppstilling langs ruta – og rette seg opp så det synger i ryggraden!

Publisert Sist oppdatert

For det er litt av et produktutvalg, hovedsakelig av årganger mellom 1935 og 1975, som kommer til å bevege seg gjennom dalene: DKW motorsykler fra 50 til 500 ccm, med og uten sidevogn. Førkrigsbiler av merkene DKW og Wanderer. Etterkrigsbiler av merkene Audi, DKW og Auto Union fra Vest-Tyskland, samt en og annen IFA, Wartburg og Trabant fra Øst-Tyskland - der den opprinnelige fabrikken ble liggende etter Hitlers fall og de allierte hadde delt Tyskland i sektorer.

Hvert år arrangeres et internasjonalt stevne for Auto Union-kjøretøyer et eller annet sted i Europa. Sist det fant sted i Norge var i 1996 da Norsk DKW Union tok i bruk hele Vikingskipet på Hamar til formålet. Og en karavane som klubben nå legger opp til utover selve treffet, er så langt enestående i disse verdenstreffenes 32 år lange historie. Hovedsponsor ved denne anledningen er Diplom-Is, og Audi-importøren Harald A. Møller AS har på klubbens vegne forespurt Audi-forhandlerne langs ruta om de kan skaffe en løftebukk og tak over hodet til de deltakere som eventuelt får behov for å mekke, og da særlig i regnvær. Resten fikser deltakerne selv - de har med seg både en servicevogn med gamle originaldeler og pensjonerte Audi-mekanikere fra Ingolstadt med fartstid helt siden det tidlige 1960-tallet. Tross fellesferien har de fleste norske forhandlerne vært velvilligheten selv, flere har tilbudt seg å åpne verkstedporten selv på de mest ukurante døgntider.

Den lengste reiseveien til Langesund på egne hjul står nok en portugiser for. Men så har han også en relativt rask bil, en DKW 3=6 Monza glassfibercoupé som det bare ble bygget et par snes av midt på 1950-talet. Østerrikeren som har meldt seg på med en tidlig Schnell-Laster campingbil, drevet av en tosylindret 700-kubikker på 22 hk får nok da en mer krevende jobb; toppfarten ligger et sted mellom 70 og 80 km/t og det er ikke helt avgjort om bilen skal fraktes til Norge ved hjelp av annen motorkraft.

Kortesjegeneralen i arrangørklubben Norsk DKW Union, Morten Finborud, opplyser at de fleste deltakerne vil kjøre personbiler og at det er påmeldt overraskende mange cabrioleter blant disse. Han forteller også at et filmteam vil følge med hele veien og at kortesjen vil bli filmet fra helikopter i Geiranger og på Åndalsnes.

Ruta blir som følger:

- Hovedstevne i Langesund fra fredag 29.juli til søndag formiddag. Rebusløp lørdag formiddag i nærmiljøet Stathelle - Brevik (også Diplom Is-fabrikken), over gamle sørlandske til Langangen, Fossum Jernverk og Skotfoss sluser. Utstilling og lunch i Brekkeparken i Skien. Grenland Veteranvognklubb har mye av æren for tilretteleggingen her.

- Avreise kortesje søndag fra klokka 12.00. Kjøring over Siljan til Lågedalen og Kongsberg.

- Mandag morgen fra Kongsberg opp Numedalen med stopp på Nore kraftstasjon ved Rødberg. Videre over fjellet til Nesbyen, derfra valgfri rute enten via Flå eller direkte til Golsfjellet for overnatting på Storefjell.

- Tirsdag start fra Golsfjellet, ned til Fagernes, videre over Beitostølen og Valdresflya. Lom blir dagens mål.

- Onsdag tidlig start fra Lom og opp til Dalsnibba 1500 m over havet -for de modigste. Andre får kjøre direkte til Geiranger der det er lunch på ærverdige gamle Hotell Union(!). Ny deling i Geiranger, de som vil tar Ørneveien oppover og kjører ned Trollstigen til Åndalsnes, mens de som allerede har brukt opp bremsebelegget eller har andre gode unnskyldninger får innvilget fergeoverfart i stedet.

- Torsdag: Åndalsnes-Molde.

Bildene viser kjøretøytyper som med rimelig sikkerhet vil delta i karavanen. I tillegg til disse tør arrangørene også love andre kuriositeter. BilNorge.no sender sine beste ønsker om godt vær, gode bremser og god teknisk oppførsel fra den maskinelle siden…

Les også: Audis historie

Powered by Labrador CMS