Audi TT Coupé og Roadster

Jeg må innrømme at rynkene i pannen ble dypere enn vanlig da jeg så de første bildene av Audi TT Coupé, en av stjernene på fjorårets Frankfurtutstillingen. Da bildene av Roadsteren ankom fra Tokyoutstillingen, ble rynkene erstattet av et smil. Jeg synes fortsatt ikke de er pene, men du verden så tøffe, akkurat hva jeg kunne tenkt meg en lun sommerkveld på svingete vestlandsveier.

Publisert

TT
TT

Først publisert i BIL 5 - 1996.

Det er ikke første gang Audis unge designer får boltre seg. Også forrige gang de var frampå ble resultatet svært så vellykket, men langt fra så dristig som TT og TTS. Jeg tenker selvsagt på Audi Quattro Spyder, presentert på Frankfurt-utstillingen i 1991, men som har forblitt på proto-typestadiet.

Hva er så grunnen til at de kan gi klarsignal for produksjonsstart for Audi TT Coupé og Roadster? Ikke fordi dette nødvendigvis er bedre biler enn Quattro Spyder, men rett og slett fordi tiden nå er inne. Skal Audi henge med må de ha noe smått og snertent. BMW har jo allerede lansert Z3 og i slutten av forrige måned ble Mercedes lansert på Torinoutstillingen.

1,8 liter og 20 ventiler
Audi har valgt et trygt utgangspunkt for TT. Motoren er hentet fra serieproduksjonen og er 1,8-literen med 20 ventiler og turbo. TTS utgaven som sitter i Roadsteren har den friskeste motoren med 210 hk, mens Coupéen har 150 hk. 150-hesteren er den samme som sitter i A4, mens 210-hesteren ventes å bli produksjonsklar i løpet av høsten. Den vil da bli å finne i Audi A3. Da Audi TT kommer i produksjon, vil den også kunne leveres med en snillere utgave av 1,8-litersmotoren uten turbo og med ca 125 hk.

TT blir bygd på samme plattform som A3 og den nye Golf-generasjonen. Dermed er en sikret moderate produksjonskostnader. Forstillingen har en tradisjonell oppbygning med fjærben og triangelarmer, mens det bak brukes hjuloppheng med to tverrgående bærearmer på hver side, en konstruksjon som sannsynligvis blir å finne på Audi A3.

Firehjulsdrift
Både TT Coupé og Roadster har permanent firehjulsdrift. Vel, helt permanent er det ikke. Med tverrstilt motor er det nemlig Volkswagens Syncro-system med viskoclutch som brukes, det samme systemet som i Golf.

Utstrakt bruk av aluminium har vært en hjertesak for Audi, og hva hadde vel vært mer naturlig enn at TT hadde aluminiumskarosseri. Det brukes riktignok mye aluminium, men ikke så mye som bruken av aluminium i interiøret tilsier. Karosseriet er i stål og selvfølgelig galvanisert på begge sider, men panser, dører og forskjermer er i aluminium. Nok et forsøk på å spare penger, men likevel gi de to et eksklusivt preg.

Og uansett om du synes de to er pene, er det umulig å ikke bli betatt av interiøret. Spesielt i TTS-utgaven med brune skinnseter og skinntrukket ratt i kombinasjon med aluminium og hvite instrumenter har Audi-designere greid å finne en enkel og likevel klassisk stil. Selv om firepunktsbeltene sannsynligvis ikke henger med helt frem til produksjonsstart, gjør de interiøret komplett.

Allerede i 1998 vil Audi TT komme i produksjon og sannsynligvis som både Coupé og Roadster. Sannsynligheten for at begge kommer som TTS-versjon er stor.

På veien i 1998
Audi regner med å produsere 20.000 Coupéer og 10.000 Roadstere pr år, og produksjonen vil sannsynligvis ikke skje ved noen av Audis eller Volkswagens fabrikker, men hos Steyr-Daimler-Puch i Østerrike. De har nemlig fått oppgaven å gjøre Audi TT produksjonsklar, et oppdrag som er verdsatt til drøyt 170 millioner D-Mark.

Selv om både TT Coupé og Roadster er kjørbare, har de tydelige eksperimentelle løsninger. Gassutladningslyktene er et eksempel, bremsene utviklet for racing et annet og 17- og 18-tommers hjul er også kostbare, kanskje litt for kostbare. Hos Audi snakker de nemlig om en pris på TT Coupé på 50.000 D-Mark og for TTS Roadster på 55.000 D-Mark. En BMW Z3 koster i dag ca 44.000 D-Mark i Tyskland, og har da noe slappere motor enn en TT Coupé. Det innebærer at det må spares, men det kan spares ganske mye før sjelen i disse bilene blir ødelagt. Jeg gleder meg!

AUDI TT COUPÉ [TTS ROADSTER]:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fem ventiler pr sylinder. 1781 ccm. 110 kW (150 hk) v/5700 o/min [154 kW (210 hk) v/5600 o/min.] 210 Nm v/1750 o/min. [250 Nm v/2200 o/min.]
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, skiver bak.
Dekk: 225/45ZR17 [225/40ZR18].
Mål: Lengde: 402,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 133,0 cm. Akselavstand: 242,8 cm. Sporvidde f/b: 151,9/149,9 cm.
Vekter:
Egenvekt: 1220 kg [1240 kg].
Aks. 0 - 100: 8,0 [6,0] sek.
Toppfart: 225 [240] km/t.

Powered by Labrador CMS