-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis minste SUV
Vi har kjørt Audis minste Q-modell som på tross av betegnelsen nok vil appellere til andre kundegrupper enn sine søsken.
Audi Q2 er vesentlig mindre enn Q3 og Q5. Den åpner dermed en ny nisje for Audi både når det gjelder format og pris. Det antydes nemlig en startpris på under 300.000 kroner, som er rundt 100.000 lavere enn for rimeligste Q3.
Riktignok har Q2 litt ekstra bakkeklaring (snaue 15 cm) og en høy sittestilling, men i format er den ellers ganske lik en Audi A3 eller en Volkswagen Golf.
Den norske importøren regner i hovedsak med å selge biler med liten bensinmotor og forhjulsdrift, men selvsagt skal Q2 også tilbys med quattro i kombinasjon med større motorer.
Motor / drivverk?
Audi tilbyr i startfasen tre bensinmotorer og tre dieselutgaver. Utvalget av bensinmotorer strekker seg fra 1.0 TFSI med 116 hester via en 1,4-liter med 150 hk til toppmodellen 2.0 TFSI med 190 hk og quattro som standard.
De som foretrekker diesel kan velge mellom 1.6 TDI ned 116 hk samt 2.0 TDI med enten 150 eller 190 hk – den kraftigste med firehjulsdrift inkludert.
Samtlige motorer kan leveres med S tronic dobbel clutch girkasse, og trolig vil de fleste kundene velge denne.
Under vårt første møte med Q2 startet vi med en bil med 150-hesters bensinmotor og automatgir. Et relativt høyt dreiemoment sørger for spreke ytelser, og automatkassen gir kjappe, sømløse girskift.
Senere på dagen fikk vi anledning til å prøve 1.0 TFSI i kombinasjon med manuell girkasse.
Den kompakte turbomotoren gir et solid førsteinntrykk og passer meget bra i Q2. Det er ikke noe å utsette på den manuelle 6-trinns girkassen, men mange foretrekker automat og er villig til å betale tillegget for dette.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Audi definerer Mini Countryman som «eneste» direkte konkurrent, og de har lagt seg på tilsvarende linje når det gjelder valgfrihet for de som er opptatt av å skille seg ut med en bil med freshe farger og kule designelementer.
Det fins etter hvert et stort utvalg modeller i den kompakte SUV-klassen, ikke minst Mazda CX-3. Audi lover en startpris på under 300.000 kroner for Q2, men dersom du skal ha større motor, automat og firehjulsdrift må du nok regne med et solid tillegg.
En Mazda CX-3 med «full pakke» – 150-hesters bensinmotor, automat og firehjulsdrift – koster 334.000 kroner. I en slik sammenligning vil nok Audi komme meget dårlig ut.
Hvordan er den å kjøre?
Det er lett å finne seg godt til rette bak rattet i en Q2 med gode seter og rikelig med justeringsmuligheter. Betjeningsorganene holder Audi-standard, hvilket betyr blant de beste på markedet.
De kompakte målene gjør at Q2 tar seg smidig frem i trange bygater, men i høye hastigheter på motorvei er støynivået relativt høyt.
Hvem passer den for?
Audi legger i sin markedsføring opp til å friste unge kundegrupper, men Q2 vil trolig også appellere til eldre som ønsker en kompakt bil med litt høy sittestilling som det er lett å komme inn og ut av.
Konkurrenter?
Audi har utpekt kompakte Mini Countryman som hovedkonkurrent, de vil jo nødig innlemme andre enn BMW og Mercedes i den såkalte premium-klubben.
I tillegg til Mini-modellen er det fristende å sammenligne med Mazda CX-3, Honda HR-V og Nissan Juke. Om du velger en av de japanske modellene vil du få vesentlig mer bil for pengene, uten at det går nevneverdig på bekostning av verken komfort eller kvalitet.
Dette liker vi:
Kul design, friske farger, mange valgmuligheter, moderne motorer og girkasser.
Dette liker vi ikke:
Selv om prisene foreløpig ikke er fastlagt, kan vi ta for gitt at Audi tar seg meget godt betalt for utstyr. Dermed er det neppe usannsynlig at en toppspekket modell med firehjulsdrift og automat vil koste rundt 100.000 mer enn en japansk konkurrent.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1395 ccm |
Effekt: | 110 kW (150 hk) |
Dreiemoment: | 250 Nm v/1500-3500 o/min. |
Mål LxBxH: | 419 x 179 x 151 cm |
Akselavstand: | 260 cm |
Bakkeklaring: | 145 mm |
Egenvekt m/fører: | 1355 kg |
Tillatt totalvekt: | 1840 kg |
Maks hengervekt: | 1700 kg |
Bagasjerom: | 405-1050 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,5 sek. |
Toppfart: | 208 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,50 l/mil |
CO2: | 116 g/km |
Pris fra: | Ikke fastlagt, men rimeligste utgave skal koste under kr 300.000 |