-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Audis elektriske framtid
Ikke før hadde Skoda sluppet Vision E ut av sekken i Shanghai, så dro Audi lakenet av e-tron Sportback samme sted. Det er bare å glede seg til den elektriske fremtiden.
Det er Kina og finansbyen Shanghai som gjelder når VW-konsernet flagger den elektriske fremtiden i form av konseptene Audi e-tron Sportback, Volkswagen I. D. Crozz og Skoda Vision E.
Alle tre er skisser på biler som går i produksjon i 2019 for Audis del og i 2020 for de to andre. Men i 2018 – altså allerede neste år – ruller SUV-en Audi e-tron av samlebåndet.
Fordi Audi fortsatt mener at forspranget ligger i teknikken, er Audi e-tron Sportback ikke bare den største crossovermodellen med L/B/H-målene 4,90/1,98/1,53 meter og akselavstand på 2,93 meter som VW-konsernet viser i Shanghai, men også den klart kraftigste.
Teknikken blir identisk med 2018-SUV-en. Tre elmotorer, to som driver bakhjulene og en motor foran som sikrer firehjulsdrift, yter i sum 435 hk (320 kW). En egen boostfunksjon løfter effekten over korte perioder til hele 503 hk. Da lover Audi at 0-100 km/t gjøres unna på 4,5 sekunder.
Audi sier ingen ting om bilens toppfart, men siden SUV-ens toppfart begrenses til 210 km/t, gjelder sannsynligvis det samme for kupéversjonen.
Batterikapasitet og rekkevidde blir identisk for de to modellene. Kapasiteten på batteripakken i bunnen av bilene oppgis til 95 kWh, det skal holde til rundt 500 kilometer rekkevidde målt etter NEDC-syklusen.
Et så stort litium-ion-batteri er slett ikke lett, men Audi sier ikke noe om vekten på batteriet eller bilens egenvekt.
Derimot legger Audi opp til at elbilene deres skal kunne induksjonslades.
– Nå kommer det elektriske nyheter på løpende bånd fra Audi og vi opplever massiv interesse for elektrifiseringsprosjektene i Norge. Med Audi e-tron på plass neste år, og Sportback-versjonen året etter, blir det ekstra moro å representere de fire ringene fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
Til tross for størrelsen presenteres Audi e-tron Sportback som fireseter med helt adskilte stoler bak og sterkt hellende hekk. Digitalt styrte Matrix LED-lys sørger for optimal sikt i mørket.
Små kameraer erstatter på konseptet utvendige speil. I tillegg til å redusere luftmotstanden eliminerer kameraene blindsone-problematikken. Kamerabildene vises på egne displayer i dørene og bilprodusentene arbeider for å endre regelverket slik at de fysiske speilene kan erstattes av kamerateknologi.