-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ikke bærekraftig
W12 forlater tenårene – og går rett i pensjon
Bentley gir deg muligheten til en siste dans med selskapets 12 sylindre. De i såkalt W-form. April 2024 blir datoen for den sist produserte.
Dette henger selvfølgelig også sammen med den triste, grå elektriske hinnen som legger seg over mye av det som var moro med bil. Bentley sier de vil ha sin første helelektriske klar til 2026 og ved starten av neste tiår skal hele linjen være batterielektrisk.
Motoren som skal dø har vært brukt i mange hjørner av Volkswagen-imperiet siden den ble introdusert, Bentley fikk den i 2003 så den vil ha vart i 21 år.
Dette er i utakt med deler av den samme verdenen som Bentley lever i. Lamborghini sier riktignok også farvel til sine tolv i disse dager, men både Rolls-Royce og Ferrari skal fortsette med sine bensindrikkende tolvere.
Med flagget til topps
Avskjeden skjer i stilige former. I tillegg til å være maskinen i de 12 Bacalar-modellene, håndsydd av Mulliner, har den jobbet om bord i Continental GT og Flying Spur.
Den skal brukes i det begrensede antall Batur som nå skal bygges, og en helt spesiell 740-hesters versjon vil dukke opp i en 18-bils serie som enda ikke er presentert. Den ytelsen betyr 37 prosent mer enn da motoren var ny, samtidig som utslippet er senket med 25 %.
De rundt 30 medarbeiderne som bare har jobbet med å sette sammen mot4orene vil få nye arbeidsoppgaver i bedriften. De og kollegene har snekret 100.000 slike motorer siden starten. La oss håpe de slipper å vikle elmotorer etterpå.
Noen ord om Batur
18 slike skal bygges av Mulliner, de første har vært gjennom 58 ukers testkjøringer. Nå skal de første leveres ut til kundene i løpet av sommeren.
En to-dørs fixed head coupé, bygget på Continental GT chassiset – det med lang akselavstand og hele pakka med tre-kammers luft-fjæring, 48 Volts anti-krengning elektronisk diff. og helt spesielle 22 tommers hjul der bakhjulene også styrer.
(saken fortsetter)
Dette karosseriet var det Andreas Mindt som var ansvarlig for, og vi kan vel trygt påstå at det er mykere og mer lekent enn tidligere Bentleyer som egentlig kan være ganske formelle.
Det er masse skulptur i dette designet, med mye lys og skygge uten at det tar av.
Lover godt for Volkswagen. Mindt overtar i disse dager som ansvarlig designsjef for et merke som åpenbart har kjørt inn på en design-blindvei.
Så får vi håpe han har lagt igjen nok spor etter seg til også å kunne sette et preg på elbilene når de begynner å komme.