-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Bentley tar en Jag.
Kanskje Jaguar var inne på noe allikevel med sin oppsiktsvekkende 00-konseptbil. Nå viser Bentley sitt fremtidsforslag, som har tatt i bruk mange av Jaguars dramatiske designgrep.
Det er først og fremst den høye, flate, fronten vi kjenner igjen – selv om denne har tydelige Bentley-tendenser. Men siden en elbil ikke trenger en grill kaller Bentley-designerne den nye frontutsmykningen for et stykke Digital Kunst!
Pompøst nesten før forestillingen har startet.
Det uendelige panseret som går herfra til i morgen så vi også på Jag’en, sammen med den korte passasjeravdelingen langt der bak, og den tydelige fastbacken.
For ikke å snakke om de massive sidene, nesten uten visuelle brudd. Den står der som en solid vegg.
Dekket av historien
Nå kan Bentley gjemme seg bak sin egen designhistorie, eller nærmere bestemt karosseri-byggeren Gurney Nutting, som bygde en Sportsman Coupé etter samme oppskrift. En bil som har gått inn i historiebøkene som bilen som gruset The Blue Train – fra Cannes til middag i London.
EXP 15 heter denne konseptbilen, og er åpenbart vist frem nå for å forberede verden på neste års fullelektriske luksusbil.
Bentley har hatt fire EXP-konsepter på gang de siste femten årene. EXP 9 F i 2012, nummer 10 i 2015, tolveren – den var elektrisk – kom i 2017 og EXP 100 (for å feire 100 års jubileet) i 2019.
Disse bilene kan du forresten lese om på BilNorge.no – bare skriv inn EXP i søkefeltet så dukker de opp alle sammen.
Der dagens EXP 15 skiller seg fra alle de tidligere eksperimentene er i et veldig asymmetrisk innslag. Her er det to dører på førersiden (høyre-ratt) og et baksete bak førersetet.

På passasjersiden er det bare én dør og et sete med verdens lengste slaglengde. Du kan sitte med knærne under haken, eller legge deg helt flat så lang du er.
Kanskje ikke en detalj vi vil kommer til å se på produksjonsbilen?
Et bagasjerom som kan formes om til piknik-seter for to er imidlertid allerede en realitet på mange biler, så den blir nok videreført. Sammen med Bentleys eget piknik-sett.
Interiøret er selvfølgelig overdådig, men fremdeles med ratt og pedaler på riktig plass og av kjent utforming.
Tåkeprat
Robin Page er designsjef hos Bentley nå. Han kom fra ganske mange spennende jobber hos Volvo for snaue to år siden, og er åpenbart presset av PR-avdelingen til å formulere litt tåkeprat om akkurat denne bilen.
Som at den er designet etter fem designprinsipper. De heter da «Upright Elegance», «Iconic Grille», «Endless Bonnet Line» (du kan si det igjen!), «Resting Beast» (som i ‘Bjørnen sover…’?) og «Prestigious Shield».

Alle designsjefer må hente frem slike intetsigende forsøk på beskrivelse, slik at alle nesegruse designbeundrere kan stå rundt med alvorlig mine og si at, «ja, sannelig. Jeg ser den».
Heldigvis har man også slike folk som Domen Rucigaj (ex-Audi, heller ikke mer enn ca. to år hos Bentley) som kunne nøye seg med ansvaret for ekstriørdesignet på denne bilen, og som slapp unna med å forklare saklig uten floskler.
For ordens skyld: Page, og PR-teamet stoppet ikke der. Denne bilen viser nemlig også hvordan fremtidige Bentleyer skal oppfattes av tilskuerne. Tre særpreg, sier Page: «Monolithic Presence», «Muscular Form» og «Carved Precision»!
Darren Day har vært his Bentley I mer enn 30 år, nå sjef for interiørdesign, han har mange ganger bevist at han vet hva han gjør.
Men jommen måtte ikke han også blandes bort i design-prinsipper: «Wing Gesture» er den klassiske betegnelsen på hvordan de utformer dashbordet. Så kommer han opp med «Bold Gravitas» for å forklare at edle materialer brukes over store flater, slik at de virkelig syns. «Cocooning Heaven» og «Iconic Details» er to andre, og ikke så vanskelig å fatte.
Mens det siste er «Magical Fusion» som har med en blanding av fysiske og digitale organer å gjøre – kanskje også en sammensmelting mellom de to. Eller som i denne, der VR begynner å bli en faktor.
En ekte GT-bil
Men hvis jeg kutter vekk flosklene – hva synes jeg om det dristigste konseptet på denne siden av Jaguars 00?
For det første at dette er en Genuin Gran Turismo-bil, Enorm komfort over enorme avstander (panseret er med på å antyde akkurat det) og med plass til enda en - hvis det blir nødvendig.

Hvis vil skal gå for noe så konvensjonelt som ‘pen’ så er hekken penere enn fronten med myke lys som snor seg rundt hjørnet. Og med to aktive spoilere fra underkanten av den synkende taklinjen.

Fronten ser vel egentlig mest ut som om den kommer for å ta deg? Det var nok ikke uten grunn at da pressen slapp inn i et studio for å se bilen for første gang, var den parkert slik at hekken var det de fikk sett først.
Selv er jeg litt lettet, Fordi da jeg så den nye logoen til Bentley for en uke siden – dette er bare den femte gangen på 106 år at de har justert den litt - tenkte jeg at dette var ekstremt konservativt. Som jeg sammenliknet med bilene – der også formspråket har vært ganske reaksjonært.
Bentley har ikke vært særlig villig til å ta noen sjanser etter at de kom inn under VW-paraplyen fra 1998.

Stefan Sielaff, sjef for Bentley design fra 2015 til høsten 2021 da han gikk til Geely i Gøteborg, var en av dem som la vekt på å holde på Bentleyheten. Selv ikke i de få EXP-bilene hans tillot han særlige lettsindigheter.

Så kom Andreas Mindt fra mange år hos VW og deretter Audi. Han var ikke redd for å snakke om at hans nye arbeidsgiver var ganske risikoavers. Han forsøkte å vise hva han mente også – Batur var hans første forsøk på opprør. Men det tok bare et års tid, så ble han tilbakekalt for å fylle sjefsdesigner-stolen hos VW.
Too much?
Det kan se ut som om Robin Page nå har hentet noen elementer derfra, men Mindt burde nok ha fått holde på meget lenger.
Egentlig skulle jeg nok applaudert EXP 15 uten forbehold, men jeg lurer på om dette faktisk er i meste laget.
Bentley er jo fantastisk for dem som ønsker seg noe mellom Rolls-Royce og Aston Martin. Men da er det vel ikke noe så ekstremt som dette som er svaret.
Trøsten er at allerede i den andre linjen i pressemeldingen står det tydelig at noe som dette, eksteriørt eller interiørt, har aldri vært med tanken om å skulle selges, men bare å sette deg på sporet foran merkets første helelektriske som skal vises neste år.