-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Flybil mot nye høyder
Personlig syns jeg de egner seg best i tegneserier, men i årevis har entusiaster forsøkt å bygge biler som konverteres til fly. Her er nok et eksempel.
Klart det kunne være kjekt, når du kommer til flyplassen, å fortsette rett ut på rullebanen og ta av i stedet for å kjøre inn i et dyrt parkeringshus.
Den slovakiske professoren Stefan Klein har brukt drøyt 20 år på å utvikle sin egen flybil, og nå begynner det å bli dreis på greiene hans.
Forrige uke fløy han sin AirCar Prototype 1 fra Nitra til Bratislava International Airport – en strekning på snaue ti mil som professoren gjorde unna på en drøy halvtime før han fortsatte langs landeveien inn til hovedstadens sentrum.
Klein har erfaring fra Audi, Volkswagen og BMW og jobbet en periode i det slovakiske selskapet Aeromobil som vi har omtalt tidligere sammen med et par andre potensielle konkurrenter, før han startet sitt eget selskap – Klein Vision – sammen med partner Anton Zajac i 2017.
Flybilen er en toseter som automatisk konverteres fra det ene formålet til det andre på under tre minutter ved å trykke på en knapp.
Prototype 1 er utstyrt med en 160-hesters BMW-motor, fast propell og ballistisk fallskjerm som er i stand til å sørge for en myk landing om uhellet skulle være ute.
Bilen har tilbakelagt over 40 timer testflyging i høyder opp til 8200 fot med maks cruising-hastighet på 190 km/t.
En ny Prototype 2 er under utvikling og vil danne grunnlag for produksjonsutgaven. Denne har en motor på 300 hester og en mer avansert propell som skal gi hastighet på 300 km/t og en rekkevidde på 1000 kilometer.
Målet er å få doningen ned i en vekt på 800 kg, noe som nok byr på tøffe utfordringer når man skal innfri strenge sikkerhetskrav på så vel vei som i luften.
Klein Vision har ikke antydet verken pris eller salgsstart, men selskapet lover allerede at det kommer en fireseter med to motorer som er i stand til å lande på vann senere. Ambisjoner er det med andre ord lite å utsette på.