-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMWs dieseloppretting: – Haster ikke
Først var det Daimler som "frivillig" skulle gjøre 3 millioner dieselmotorer renere. Så kom Audi med 850.000. Men vi venter fremdeles på BMW. Og det kan vi gjøre, i hvert fall til 2. august.
Det er Reuters som melder dette videre. At «før diesel-toppmøtet den 2. august, vil ikke BMW beslutte noe om eventuell tilbakekalling».
Litt bakgrunn:
Tyske bilfabrikker har vært under et skikkelig press, både fra myndigheter, fra publikum og fra aksjemarkedet – alle venter at de skal få orden på dieselproblemene.
Bilfabrikkene på sin side påstår at det ikke er noen dieselproblemer: «Våre motorer er lovlige nå», er refrenget.
Inntil Daimler ga etter tidlig i forrige uke og fikk til «frivillig» innkalling og ombygging av en vesentlig del av deres personbildieselflåte i Europa.
Så fulgte Audi etter, og da jeg fortalte om dem på fredag skrev jeg blant annet:
«Imens sitter vi her og venter på BMW da. De klarte seg best gjennom VW-stormen, men har åpenbart et lite svin eller tre på skogen de også.»
«Allerede den 28. juni gikk det ut en melding om at de hadde opptrådt på hjemmebane sammen med Audi, og var blitt enig med Bayerns ministerpresident Horst Seehoofer om å etterutruste biler i Bayern…»
«… jeg har problemer med å tro at det vil bli godtatt at BMW bare skal gi München og omegn bedre luft. Derfor frykter jeg at det ikke tar lang tid før vi må bringe enda en av disse kjipe meldingene, og da med BMW i førersetet.»
«Men kanskje de i hvert fall har såpass god PR-sans at de vet at dårlig nytt helst bør slippes en lørdag. Etter børs og med minimal oppmerksomhet fra pressen.»
I stedet fikk vi altså den store Spiegel-historien på lørdagens førsteplass, og en liten telegram-melding fra Reuters med BMW-historien. Som foreløpig ikke er noen historie.
Fra regjeringsnivå er det arrangert et Diesel-toppmøte den 2. august. Der er det ikke bare myndighetene og bilprodusentene som skal prøve å hogge seg vei gjennom krattskogen, også forbrukerne skal få sin plass der.
«Det er jo dieselbil-eierne som lider totalskade her», sier Klaus Müller, sjef for den tyske sammenslutningen av forbruker-foreninger, til Bild-Zeitung.
Han bruker selvfølgelig anledning til også å minne om at kanskje, på grunn av kartellvirksomhet, har kundene betalt en altfor høy pris for produktene sine.
Men så sier altså en talsmann for BMW at «vi ser ingen grunn til å beslutte oss for noe i den retning før Toppmøtet den 2. august. «Es gibt keinen Grund zur Hektik».
Så BMWs tilbakekallinger må vi klare oss uten, denne helgen. Skal vi tro Der Spiegel har de da også andre ting på fatet nå, som nok gjør det nødvendig med litt mer Hektik.