Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt

100 år - 0 feiring

Det må være ganske surt å være en oppegående 100-åring og ikke kunne feire dagen med pauker og basuner.

Publisert Sist oppdatert

Starten
Det er 100 år siden en smarting som het William Durant samlet et par amerikanske bilmerker, døpte selskapet om til General Motors og sakte men sikkert økte på ved å kjøpe opp og innlemme mindre og svakere konkurrenter.

Her er Chevrolets historie

Etter en stund begynte generalen med den samme taktikken i Europa og Australia også, og som 50-åring var GM verdens største og mest profitable selskap.

Akkurat det ville William Durant forstått og kjent igjen. Men det er tvilsomt om han ville kjent igjen den gamle generalen i dag.

Sammen med sine andre amerikanske kolleger kjemper han nå for å overleve. Fremdeles er han en betydningsfull komponent i amerikansk næringsliv fordi han sysselsetter så mange, en kvart million mennesker. Men verdien av konsernet er nå nede på så vidt over 8 milliarder dollars.

En slags reprise
Selve fødselsdagen ble feiret svært forsiktig ved å vise produksjonsutgaven av Volt. På en måte kan man si at dette er en gjentagelse av starten på de første 100 årene.

For den nye bilen er på mange måter like primitiv og kostbar som Durants biler var for 100 år siden. Begrenset bruksverdi og en pris som bare gjør den relevant for de spesielt interesserte, men en modell som helt klart peker fremover. Akkurat som de var og gjorde for 100 år siden.

VOLT CONCEPT møtte vi i Detroit i 2007

Men GM-sjefen, Bob Wagoner, hadde nesten ikke tid til å vise frem det nye flaggskipet. For se på denne listen over litt mer viktige ting, bare fra den siste uken:

* Opprette en web-side som skal hindre ”feilinformasjon”, eller som det heter: ”Sørge for at man skiller mellom fakta og rykter om vårt selskap”.

* Måtte presentere et tap i annet kvartal på 15,5 milliarder dollars

* Øke støtten for underleverandøren Delphi fra 6 til 10,5 milliarder dollars

* Jobbe sammen med Ford og Chrysler for å sikre 25 milliarder dollars i rimelige lån fra Regjeringen.

"Marshal-hjelp"?
Inntil for noen dager siden så det ut til at dette siste punktet var uoppnåelig. Men med de siste dagers redningsaksjoner for å holde finansielle institusjoner flytende begynner håpet om en ”Marshall-hjelp for bilindustrien å blomstre.

Den demonkratiske presidentkandidaten har lovet større til bilindustrien og har antydet at ”allting-går holdningen i finansmiljøet må vekk. Men enda viktigere er det at stemningen blant folk, velgerne, nok vil vise seg å være meget sterkere for å redde arbeidsløse bilfabrikk-arbeidere, enn å redde gribbene på Wall Street.

De fleste tror vel at Generalen vil komme ut av denne runden i en endret og atskillig magrere fasong enn han hadde for bare noen få år siden. Men det er vel bare de største pessimistene som tror at han ikke skulle kunne overleve sitt nye century.

Powered by Labrador CMS