Den store CO2 krigen

Det er to store kriger som ligger og ulmer dagen før Frankfurt-utstillingen åpner sine dører for modellnyhetshungrige journalister. Det er bilindustrien mot myndighetene vedrørende CO2 utslipp, og det er fagforeningene mot Porsche vedrørende Volkswagen-strategien. Vi får ta en ad gangen.

Publisert Sist oppdatert

For åtte år siden inngikk europeiske bilfabrikker en frivillig fredsavtale med EU-myndighetene. Industrien lovte å komme ned på 140 g CO2 pr. km som flåteutslipp i 2008. Til gjengjeld skulle de slippe drepende lovregler og forordninger fra myndighetene.

Bilindustrien har ikke mye å være stolte av. I fjor avsluttet de med et snitt på 160 g/km, det er ½ gram, eller 0,2 prosent lavere enn året før. Det er den dårligste årlige forbedringen, siden man startet å måle disse verdiene. Samtidig økte bilenes vekt med 17 kg, til 1380 kg i snitt nå.

Rir egne kjepphester

Dermed sier myndighetene at bilene skal nå 120 g/km i år 2012, 130 g skal være fra motoren mens de siste ti skal komme fra dekk, kjøreteknikk, biodrivstoffer og annet.

”Klin umulig”, sier industrien.

”Det sier dere, vi sier strenge sanksjoner dersom dere ikke rapper dere”, sier Stavros Dimas, EUs miljøkommisær.

Porsche sier noe såpass latterlig som at ”la våre biler være i fred, det er ikke verdens Porscher som forurenser mest, det er alle de populære småbilene.

Og Audi forsvarer den tyske industrien ved å si at de tross alt slipper ut minst CO2 pr. hestekraft. Til hvilket italienerne spør hva vi skal med alle disse tyske hestekreftene og Christian Streiff, den nye Peugeot/Citroën sjefen, sier at det er de største forurenserne som må anstrenge seg mest.

Flere store

Til stor glede for de som stiller ut i Frankfurt, skulle man tro. For selv om det er nok grønne initiativ til å fylle et helt leksikon, er realiteten at det lanseres nesten ti nye SUV’er, for eksempel.

Dette er biler som er tunge, tar stor plass og ikke er spesielt effektive i avgassavdelingen. For det er det folk vil ha (7,3 prosent av totalmarkedet i dag, opp til 10 prosent, 1,87 millioner enheter i 2009, i følge J.D. Powers), og da er det det fabrikkene tjener penger på, og dermed blir grønne alibier litt halvhjertet.

Så selv om CO2 vil bli det mest brukte ordet i Frankfurt i dagene som kommer, og selv om vi tilsynelatende møter vegg-til-vegg av grønne forslag, er det nok store muligheter for at Brussel må ta frem pisken, dersom vi skal komme videre.

Powered by Labrador CMS