Mercedes-Benz C 32 AMG

Aldri tidligere har Mercedes vært så offensivt sportslige. Med C 32 AMG entrer de et marked hvor BMW M3 og Audi RS4 har rådd grunnen.

Publisert

MB C 32 AMG
MB C 32 AMG

Først publisert i BIL 5 - 2001.

Veien ut til Cabo de Roca, fastlandseuropas vestligste punkt, slynger seg elegant og innbydende i åssiden. De brede dekkene ruller stille på den slette asfalten, men lyden endrer seg raskt og brutalt hver gang vi passerer et område med istykkerkjørt og grov asfalt. Det er ikke lett å dempe lyden av 40- og 45-profil dekk, og jeg har for lengst innsett at dette er en rimelig pris på betale – veigrepet og kjørefølelsen disse dekkene gir er nemlig mer enn nok til å forsvare ulempene.

V-sekseren jobber uanstrengt i den slake stigningen, og akselerasjonen ut av svingene er jevn men kraftfull, og akkompagnert av en eksoslyd jeg for lengst hadde mistet troen på at jeg skulle oppleve i noen ny bil igjen. Mercedes har greid det, greid å hente frem lyden som avslører at dette ikke er en snill 3,2-liters V-sekser. Jo da, det finnes sportsbiler som kan matche Mercedesens potente lydbilde, men dette er en stasjonsvogn, en familiebil med førsteklasses komfort og luksuriøs innredning, eller er det?

Sportsbil
Styreresponsen ligger nærmere en sportsbil enn en C220 Kompressor, bremsefølelsen likeså. De brede 225/40 og 245/40 17-tommerne hamrer hardt mot den grove asfalten idet gasspjellene åpnes og Mercedesen setter seg nedpå. Styringen er så lett og balansert, jeg holder helt inntil asfaltkanten og merker at det er styrehjelp å få bakfra også. Automatkassen har for lengst funnet andregearet, mykt og likevel kraftig øker akselerasjonen ut av svingen. Turtellernåla har passert 4400-merket og toppen av dreiemomentkurven og raser mot rødmerket ved 6000 og 354 hk.

Skyvet ut av svingen er voldsomt, som det skal være i en bil som skal gjøre unna 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder, samtidig er den så snill mot veien og det føles som om vi flyr over den korte sletten mot neste sving. Automatkassen sjalter automatisk ned når jeg bremser, og jeg har riktig gear for å holde trykket gjennom svingen og fullt skyv ut på neste rettstrekning.

Førsteklasses automat
Som regel trenger jeg litt tid på å venne meg til automatkasser, men denne passer meg utmerket og jeg kan styre den akkurat som jeg vil med gasspedalen. AMG Speedshift kaller Mercedes styringsprogrammet. Det dreier seg nemlig om en femtrinns automatkasse med et sportslig sjalteprogram og mulighet for manuelt gearvalg. Trekk gearspaken til deg og gearkassen velger automatisk det gearet som gir optimale akselerasjonsegenskaper.

Når du kjører i automatinnstilling vil gearkassen styre sjaltemønsteret tilpasset din kjørestil, og ved sportslig kjøring vil gearskiftene skje inntil 35% raskere enn normalt. Dette er den beste automatkassen jeg har kjørt så langt, den tar i skikkelig også ved start fra stillestående og henter ut alt V-sekseren kan by på.

Kompressoren fra japanske IHI er nøkkelen til det voldsomme dreiemomentet. Den er beltedreven og plassert mellom sylinderrekkene. Når motoren har 6200 o/min har, kompressoren 20.700 o/min og pumper 1200 kg luft pr time. Ladetrykket ligger på 1 bar. For å tåle de store belastningene og utnytte kompressoren, er motoren utstyrt med ny veivaksel, nye veivstaker, stempler som tåler 90 bar trykk, oljepumpe med 70% større kapasitet enn den originale, nye lette kamaksler, hardere ventilfjærer og en balanseaksel som er tilpasset motorens sportslige karakter.

Akselerasjonsvillig
Resultatet er en motor som ved normal kjøring er så smidig og stille at du kunne mistenke den for være tunet for komfort, for i neste øyeblikk å levere en akselerasjon som henger med en Porsche 911.

Innpakningen er det ikke noe å utsette på og både som stasjonsvogn og sedan fremstår C 32 AMG som potente maskiner. Foruten de kraftige hjulene, avslører 345 mm bremseskiver at dette er noe mer enn en karosseristylet C-Klasse T. Den dype spoileren på støtfangeren foran, sideskjørtene og de to ovale eksosrørene avslører AMG-versjonene av C-Klasse. Utstyrsnivået ellers er det ikke noe i veien med, og det ikke mange sportsbiler som har varekurv som standard. Skulle jeg sette fingeren på noe, må det være at 62-liters bensintank sånn umiddelbart virker litt snaut.

MERCEDES-BENZ C 32 AMG T:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende amaksler pr ylinderrekke og tre ventiler pr sylinder, kompressor og ladeluftkjøler. Kompresjon: 9:1. Sylindervolum: 3199 ccm. Boring og slaglengde: 89,9 x 84,0 mm. Effekt: 260 kW (354 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 450 Nm v/4400 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 225/45ZR17-245/40ZR17.
Mål: Lengde: 452,8 cm. Bredde: 172,8 cm. Høyde: 141,5 cm. Akselavstand: 271,5 cm. Sporvidde f/b: 149,3/147,8 cm.
Egenvekt m/fører: 1695 kg. Tillatt totalvekt: 220 kg.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 62 liter.
Aks. 0 - 100: 5,4 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,68 l/mil
Forbruk landevei: 0,91 l/mil
Forbruk snitt: 1,19 l/mil
CO2-utslipp: 285 g/km
Pris: kr. 1.040.000,-
Forbruk i følge EU 3.

Powered by Labrador CMS