Volkswagen Phaeton

Du kan like gjerne venne deg til det med en gang

Publisert Sist oppdatert

VW Phaeton
VW Phaeton

Først publisert i BIL 7 - 2002.

De bilhistorisk interesserte leserne vil kanskje lure på om Volkswagen har gått seg vill i begrepene ved å kalle sin luksussedan Phaeton – et navn som i eldre dager ble brukt på enkelte åpne biler, som for eksempel Packard Phaeton. Volkswagen har ingen planer om å produsere noen cabrioletutgave av sitt nye flaggskip. Phaeton, som tyskerne uttaler Feton, er navnet på sønnen til den greske solguden Helios.

Vårt første møte med Phaeton ble en mektig kraftdemonstrasjon. Det er et enormt fraspark i W12-motorens 420 hester, og ekvipasjen – med samlet vekt på vogn og kusk på nær 2,3 tonn – klokkes av på drøyt 6 sekunder fra 0 –100 km/t. Rått, men likevel svært så kultivert, for effektiv støydemping sørger for at du knapt hører motoren, selv under kick-down-akselerasjon.

Dreiemomentet topper seg på 550 Nm, et tall som er en liten lastebil verdig, likevel kommer det til kort sammenlignet med hva den 10-sylindrede TDI-motoren kan vise til. Den var ikke klar under vårt første møte med Phaeton, men det er ikke vanskelig å forestille seg hvilken trekkraft det er når hele 750 Newtonmeter står til disposisjon i motbakkene.

Øverste hylle
Her hjemme prioriterer importøren nettopp disse største motorene.I første omgang kommer toppmodellen, altså med W12- motor, samt den 10-sylindrede dieselmotoren med biturbo. Sistnevnte er så vidt vi vet den raskeste og kraftigste dieselmotoren som noen gang er levert i en personbil. Vi vet ikke hva den virkelige toppfarten for V10 TDI er, uansett er den elektronisk sperret på 250 km/t,det samme som med Phaetons bensinmotorer. TDImotoren består av to separate femsylindrede motorer med hvert sitt luftinntak og eksosutløp, men hvor de to er samkjørte med hensyn til elektronisk styring og mekanikk. Motorblokkene er plassert i 90 graders vinkel,og motoren bygger ikke mer enn 544 mm i lengden.

Volkswagens motoringeniører har jobbet mye med å fjerne vibrasjoner i denne TDI-motoren, og de hevder at den på dette området ligger på samme nivå som en 12- sylinders bensinmotor. Direkteinnsprøytingssystemet er videreutviklet på et par punkter for å tilpasses V10-motoren, blant annet er pumpedysen utstyrt med en mer kompakt magnetventil og trykket er økt til 2050 bar.

En gang i løpet av neste år følger Våtteren, en 4-liters motor som det foreløpig bare foreligger svært beskjedne spesifikasjoner på. Det vi vet er at den rommer 300 hester og har et dreiemoment på 315 Nm. Etter hva vi har grunn til å tro, er dette en modifisert utgave av Audis V8-motor, ikke Volkswagens egen W8 som finnes i Passat. Den svenske importøren tar inn bilen også med 3,2-liters V-sekser med 241 hester, men den kommer altså ikke hit – i hvert fall ikke via den offisielle kanalen.

Ny gearkasse
Alle bensinmotorene i Phaeton er kombinert med en femtrinns automatkasse som betjenes enten med den vanlige automatgearspaken eller sekvensielt med store hendler på rattstammen, venstre hendel for å geare ned, høyre for å geare opp. Det høye dreiemomentet i TDI-motoren krevde imidlertid en ny gearkasse. Her finner vi derfor en helt ny sekstrinns automat som i tillegg til å tåle et dreiemoment på helt opp til 1000 Nm, har en kompakt konstruksjon som lar seg integrere i 4Motion-driften.

Phaeton er nemlig en fullblods firehjulstrekker. Alle variantene som kommer i salg her hjemme er utstyrt med 4Motion basert på Torsen-differensial med 50/50 kraftfordeling til for- og bakaksel.

Luftfjæring er et stikkord for å oppnå automatisk tilpasning til underlaget, slik at komforten til enhver tid er optimal. Karosseriet senkes 15 mm ved hastigheter over 140 km/t, mens det løftes 25 mm over normalnivå på dårlig vei. Ved hjelp av knapper på midtkonsollen kan støtdemperne stilles inn manuelt i fire trinn – Comfort, Basis, Sport og Sport2 – avhengig av om føreren ønsker fast eller myk demping.

Selv om det er et hav av plass i baksetet, er det ikke gitt at Phaeton er en femseter. Du kan selv velge om du vil ha en vanlig sammenhengende treseter eller to separate seter bak. Sistnevnte variant kombineres med “Easy Entry”-funksjon hvor setene automatisk glir 10 cm bakover når bakdørene åpnes. Dessuten kan de to baksetepassasjerene glede seg over en gedigen midtkonsoll med to koppholdere og hendler for elektrisk regulering av setene samt separat innstilling av klimaanlegget. Det er god takhøyde i baksetet, ettersom takets bue ikke begynner å svinge ned før like over baksetene.

Vi skriver det på kontoen for utsøkt luksus at Phaeton byr på firedelt temperaturinndeling, det betyr at fire personer kan oppnå hver sin ønskede temperatur ved sitt sete, med inntil 5 graders forskjell. Dessuten er bilen proppet med detaljer og funksjoner som nærmest må kalles kuriositeter, for eksempel to ulike speil utenpå hverandre i solskjermene – ett normalspeil og ett “barberspeil”med forstørrelse.

Luksus i detalj
Bagasjeluka åpnes og lukkes automatisk – åpnes med trykknapp på dashbordet og lukkes med trykknapp innvendig på luka. Og det er unektelig noe spesielt når det opplyses at forsetene i W12-versjonen har 18-veis elektrisk regulering som gir inntil 324 posisjoner – og med automatisk massasje innebygget i setet.

I november er det introduksjon i Norge, men du vil ikke finne den hos alle forhandlerne. Dette er en eksklusiv bil, og det er spesialopplært personell som skal ta seg av kundene.Fem forhandlere er derfor blinket ut som Phaeton-leverandører, tre i Osloområdet, en i Bergen og en i Stavanger.

Hvor er det så Volkswagen skal finne kundene når de nå tar steget inn i luksusklassen? Du er i målgruppen hvis du er på jakt etter biler som Audi A8, BMW 7-serie, Jaguar XJ og Mercedes S-Klasse.

DETTE ER VOLKSWAGEN Phaeton:

Lengde: 505,5 cm. Bredde: 190,3 cm. Høyde: 145,0 cm. Akselavstand: 288,1 cm. Sporvidde f/b: 162,8/161,2 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 90 liter.
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS