-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
BMW lader opp til DTM
For første gang på 20 år utfordrer BMW i 2012 sine argeste konkurrenter, Audi og Mercedes, på hjemmebane. I helgen avduket de en forsmak på sin utfordrer, M3 DTM Concept Car.
DTM-serien besøker München i helgen, og den anledningen benytter BMW til å presentere sin nye motorspotsatsning. Fra 2012 er de på plass i den tyske DTM-serien for å konkurrere med Audi og Mercedes.
Konseptbilen gir et første inntrykk av hvordan deres nye racerbil vil se ut, og BMW benyttet også anledningen til å presentere to av sine førere, britiske Andy Priaulx og brasilianske Augusto Farfus, to meget rutinerte sjåfører.
Tøff konkurranse
Bilen ble avduket av Dr. Klaus Draeger, styremedlem i BMW AG med ansvar for utvikling, og den nye sjefen for BMW Motorsport, Jens Marquardt.
- Neste år er vi tilbake i DTM etter to tiår for å møte våre hovedkonkurrenter i premium-sektoren, og ser fem til denne utfordringen, sier Dr. Draeger.
- Den nye satsningen fører oss tilbake til våre røtter. Vi har oppnådd stor suksess innen standardbil-racing tidligere, og jeg er overbevist om at vi kan fortsette denne suksessen i 2012. Alle i BMW gjør sitt ytterste for det, sier Draeger.
Stolt historie
I perioden 1987 til 1992 tok BMW M3 40 seire og mer enn 150 pallplasser i DTM. BMW M3 DTM er basert på fjerde generasjon M3, og utviklingen av bilen har pågått siden høsten 2010, da styret i BMW besluttet å gjøre comeback i DTM-mesterskapet.
Det nye reglementet som innføres i det tyske touringcar-mesterskapet for 2012 pålegger bruk av en rekke standard komponenter for å holde utviklingskostnadene på et overkommelig nivå, mye lavere enn i dag.
Likevel har BMWs ingeniører benyttet sine enorme tekniske ressurser til å oppnå fordeler med hensyn til motorer og aerodynamikk. Resultatet er en bil som BMW mener vil oppgløde entusiaster og DTM-fans.
Den kraftige V8-motoren, med restriktor ifølge reglementet, utvikler 480 hestekrefter. Den gjør null til hundre på ca tre sekunder og har en toppfart på rundt 300 km/t.
Rutinerte førere
Førerne som skal stå for utviklingen av bilene har et solid rulleblad. Andy Priaulx vant EM for standardbiler (ETCC) i 2004 og sikret seg tre VM-titler (WTCC) i perioden 2005 til 2007.
Han har også vist sin styrke i GT-racing, med seier i 24-timersløpet på Nürburgring i 2005 og seier i GT-klassen i årets 12-timersløp på Sebring.
Augusto Farfus kan se tilbake på 15 seire i WTCC, triumf på Nürburgring i 2010 og mange flere suksesser i BMW racerbiler.
Tre team skal konkurrere med biler fra BMW i 2012, BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM og BMW Team RMG. Hvem som skal kjøre de andre bilene offentliggjøres på et senere tidspunkt, nå jobber teamene tett med BMW Motorsport for å utvikle bilene.