-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Klart for Belgia Grand Prix
Til helgen kjøres årets 13.runde i Formel 1-VM på Spa Francorchamps i Belgia. Banen ligger i Ardennene helt øst i Belgia, ikke langt fra den tyske grensen, så her blir det garantert langt flere tyskere enn finner.

Men det er flere enn Schumacher som liker seg på Spa. Banen er med sine 6,968 km den lengste på årets F1-kalender og blant førerne regnes det som svært prestisjefylt å vinne på Spa. Den er også 3.raskest etter Monza og Hockenheim. Listen over de som har vunnet i nyere tid er ikke lang, men inneholder noen av de mest kjente F1-navn fra 80- og 90-tallet: Alain Prost, Nigel Mansell, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Damon Hill og fjorårets vinner David Coulthard. Regjerende verdensmester Mika Häkkinen har aldri vunnet på Spa.
Opprinnelig var Spa en 14,1 km lang bane som knytet sammen 4 landsbyer og to daler. Den gang hendte det at det regnet på deler av banen mens andre deler var helt tørre. Deler av banen brukes i dag til ordinær trafikk når det ikke går løp her, og fortsatt dekker banen et så stort område at vi kan oppleve både solskinn og regn samtidig.
Og regn er det ofte i Ardennene. En statistikk Autosport har utarbeidet viser at det har regnet på nesten hvert 3.løp som har vært kjørt på Spa siden 1950. Sist det høljregnet var under starten i 1998 da hele 15 biler krasjet allerede i første sving, den største kollisjon i F1 noensinne, men heldigvis ble ingen skadet i sammenstøtet.
Et viktig punkt på Spa er den beryktede Eau Rouge svingen. De tøffeste gutta tar den flat out, men det fordrer en optimalt innstilt bil, noe som ble bevist av BAR-førerne under treningen i fjor. Jacques Villeneuve forsøkte med full gass gjennom svingen, dro av banen skikkelig og totalvraket bilen. Minutter senere forsøkte hans kollega Ricardo Zonta seg på samme vågestykke, med et tilsvarende resultat. Dermed var to BAR-biler omgjort til skrap og mekanikerne måtte jobbe på spreng for å preparere nye biler til neste dag.
Krasj ble det også i første sving i fjorårets løp. De to McLaren bilene sto side om side i første rad da starten gikk, men Häkkinen nølte litt i starten grunnet problemer med clutchen. Dermed stormet Coulthard frem og kom først inn i svingen. Og da Häkkinen, som sloss om VM-tittelen mot Irvine forsøkte å passere skotten, lukket denne døra på en slik måte at de to teamkollegenes biler berørte hverandre. Men heldigvis ble det ingen skader på bilene, så begge kunne fullføre løpet. Coulthard vant foran Häkkinen og på 3.plass kom Heinz-Harald Frentzen. Schumacher var fortsatt sykemeldt etter sitt beinbrudd i England tidligere på sommeren.
Søndagens løp fra Spa sendes direkte på NRK1, og Bilnorge følger opp med resultater og kommentarer gjennom helgen.
Av Terje Ringen – Bilnorge.no