-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Smått og flott
Begge er små og bygges i Frankrike. Men der slutter også likheten mellom Citroëns nye C3 med kamera bak speilet og klassebestselgeren Toyota Yaris med hybridteknologi under panseret. Bli med på vår reise og se hvordan den ender.
Først publisert i Bil 4 - 2017.
Det var årets glatteste dag sørover fra Drammen. Ikke mer enn fem minutter etter at jeg trykket inn startknappen på testens hybride Toyota Yaris, forsøker en SUV uten feste å torpedere meg. Nye fem minutter senere gjør den lokale bussen et liknende forsøk. Begge ender i grøfta i hver sin gate uten å treffe Yarisen.
Der og da aner jeg ikke at 20 minutter senere skal jeg på E18 klare å vri meg ut av en kjedekollisjon med 14 innblandede kjøretøyer uten å bli truffet.
Naturligvis bør dette skrives på kontoen for mer flaks enn det er lov å ha på samme dag, eller …
Strammere chassis
For bilens stramme chassis og forholdsvis presise styring ga meg hele tiden såpass god veifølelse at jeg aldri helt mistet kontrollen der mange andre – muligens også på grunn av for dårlige dekk – ga opp og parkerte i grøfta, i autovernet eller i bilen foran.
Første generasjon av Yaris var skummel på vinterføre. Det vet jeg alt om, fordi jeg hadde den som firmabil fra år 2000. Generasjon to var mye tryggere om vinteren, og nåværende Yaris lansert i 2012 er enda bedre. Så jeg velger å gi litt av æren til bilen.
Kamera bak speilet
Egentlig burde jeg startet med Citroën C3, fordi den har kamera gjemt bak speilet. ConnectedCAm heter løsningen (koster 3900 kroner ekstra). Dette kameraet filmer kontinuerlig i loop, og om det skulle smelle, lagres automatisk de 30 siste sekundene før det smeller, og de 60 første etter. Kjekt å ha i oppgjørets time. Dette kommer vi helt sikkert til å se mye mer av inntil kamera blir standard slik det er i telefoner, nettbrett og datamaskiner.
Kameraet i C3 kan også aktiveres manuelt. Ved å trykke inn en knapp i kameraholderen foran speilet tas enkeltbilder, og holdes den inne noen sekunder starter filmingen. Upraktisk at knappen ikke er på rattet. Via en app lastes film/bilder i HD-format over på eksempelvis telefonen.
Fiks vinduspusser
Men tilbake til kameraløse Yaris. For der jeg kjører i grisevær med slaps og salt går først og fremst takken til utvikleren av vinduspusseren – det er kun en, men såpass avansert at en skulle tro Mercedes sto bak utviklingen – og spylerdysen som er festet til vinduspusserarmen på en slik måte at passe væskemengde alltid doseres rett på pusserbladet. Fikst.
Jeg har mer enn en gang gitt uttrykk for hvor trist jeg synes storebror Auris er innvendig. Det sier jeg ikke om Yaris. Selv om den ikke akkurat setter meg i karnevalstemning, er instrumentene store, kvalitetsfølelsen grei. Dessuten ligger varmeapparatfunksjonene heldigvis utenfor den berøringsfølsomme skjermen.
Like fullt lurer både kollega Odd Erik og jeg på hvordan japanere sitter og kjører, for vi når knapt fram til rattet selv når det er trukket helt tilbake. Kjære Toyota, kan dere på neste Yaris og andre Toyota-modeller gi litt mer uttrekk på rattet?
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng