Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3
Citroën C3

Smått og flott - Del 2

Begge er små og bygges i Frankrike. Men der slutter også likheten mellom Citroëns nye C3 med kamera bak speilet og klassebestselgeren Toyota Yaris med hybridteknologi under panseret. Bli med på vår reise og se hvordan den ender.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Oppleves større
Selv om Citroëns nye C3 bare er fire centimeter lengre enn Yaris, oppleves den likevel som mye større både å se på og å kjøre. Sånn sett liker jeg Yaris bedre inne i trange bygater. Sittestillingen er høyere og oversikten litt bedre.

Men det Yaris vinner i byen, tar Citroën igjen ute på landeveien. Den er rett og slett mer komfortabel, som om den hører hjemme i bilklassen over, flyter bedre og er uten tvil mitt førstevalg av de to på langtur.

Både setene og fjæringen er mykere, men dessverre også styringen. Den er riktignok svært lett, men gir ikke mye veifølelse tilbake. Dette er ganske langt unna Ford Fiesta, småbilklassens morsomste bil ute på veien.

Så forstår jeg heller ikke hvorfor Citroën må plage kundene sine med dvaske og lange girbevegelser. Fordi Yaris er hybrid, er den også automatgiret. Automatgir koster 15.000 ekstra på C3 og må være verdt det.

Diesel ut
Toyota har droppet dieselmotoren (1,4 liter/90 hk) i Yaris, men tilbyr to ordinære bensinmotorer i tillegg til hybridløsningen med samlet 100 hk effekt bensin-/elmotoreffekt. På grunn av lav avgift på hybriden, velger nesten alle å kjøpe hybrid.

Ikke noe galt med motoren, men jeg kan styre min begeistring for CVT-kassen og all motorstøyen den fremkaller ved akselerasjon. Noe stort problem er det likevel ikke.

Den tresylindrede motoren i C3 yter 110 hk, og er både i opplevelse og på papiret kvikkere enn 100-hesteren i Yaris. Når turboen tar skikkelig tak rett under 2000 o/min, blir C3 til en aldri så liten rakett. De manuelle girkassene i C3 har alle fem trinn, men det hjelper med langt fjerdegir når motoren er så fleksibel som denne er.

Kulest
C3 ser klart kulest ut med skjermbuer i svart plast og AirBumps som beskytter dørene mot små støt. Dette er fransk småbildesign på sitt mest framoverlente.

Inne i bilen gjenkjennes mange elementer fra C4 Cactus, det gjelder setene og ikke minst det lekre dørhåndtaket som sannsynligvis er så dyrt å produsere at baksetepassasjerene må nøye seg med billige støpt i dørpanelplasten.

Rektanglene i ventilasjonsdysene går igjen i setetrekket, dørpanelene, oppbevaringsrommene inne i bilen, på instrumentbordet og på rattet. Fikst.

Ikke like fikst med alle funksjonene som er lagt inn på berøringsskjermen. Også varmeapparatet betjenes derfra. Skal det være uten knapper, bør funksjonene av trafikksikkerhetsmessige årsaker stemmestyres.

Mye utstyr
C3 leser fartsskiltene, men visningen forsvinner om ikke akkurat den funksjonen er stilt inn. Dumt, det.

Både C3 og Yaris leser og varsler om veiens kant- og markeringslinjer, men hjelper deg ikke inn i kjørefeltet igjen om du skulle være litt uoppmerksom. C3 er eneste av de to med blindsonevarsling.

Til å være bare rundt fire meter lange, er det forbausende god plass i baksetet på begge. Litt bedre utvendig høyde kompenserer for at sitteposisjonen bak i Yaris er litt høyere enn i C3. Midtarmlenet på førersetet i Yaris gjør det triveligere å sitte der.

Ikke tilhenger
Ingen av de to har større bagasjerom enn strengt tatt nødvendig. Rommet er litt større i C3 enn i Yaris, både med bakseteryggene oppe og lagt ned, men fordelen spises opp av at Yaris har totrinns gulv som gir flat lasteflate.

Yaris kan heller ikke trekke tilhenger, men det er neppe så viktig for dem som skal ha en småbil, enten den er ny eller brukt.

Normalt noteres gode forbrukstall på Toyotas hybrider, ofte en desiliter under biler med sammenlignbar motor. Da vi testet Yaris hybrid i november i 2012, endte testforbruket på 0,48 liter/mil. Derfor overrasket det at forbruksmåleren denne gang stoppet på 0,59 liter/mil. En kontrollmåling senere viste akkurat samme forbruk.

C3 endte i testen på 0,63, mens en senere måling med mye motorveikjøring viste 0,56 liter/mil.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS