Chrysler PT Cruiser Limited

Publisert Sist oppdatert

PT Cruiser
PT Cruiser

Innledning

Chrysler har vært og er spenstige når det gjelder design. Noen ganger tar de den helt ut og overfører det til gatebruk. PT Cruiser er et eksempel på det, og selv om det første møtet med Chryslers hotrod ikke greide å vekke den helt store entusiasmen, er testlaget enige - skal en ha retrolook og praktiske bruksegenskaper er dette bilen.

Det lunkne førsteinntrykket skyldtes en automatkasse som var usedvanlig upassende til denne bilen. Vår testbil med manuell gearkasse gir et vesentlig bedre inntrykk og passer bilen som hånd i hanske. Chryslers toliter er ikke råsterk, og trekkraften kunne med fordel vært saftigere. Det skal ikke mye motbakke til før du ofrer femtegearet til fordel for fjerdeeller tredjegear. Når farten dabber av i motbakkene, kan det komme litt overraskende. Ved liten belastning, ved 80 - 90 km/t på flat vei, oppleves nemlig motoren som svært så villig og svarer kvikt på alle ordrer fra gasspedalen.

Toliteren trenger litt turtall og mens PT Cruiser blir frakjørt av Beetle i både tredje-, fjerde og femtegear, er den vesentlig raskere fra stillestående, men holder ikke følge med Mini. PT Cruiser er tung, og i kombinasjon med en turtallshungrig motor, krever den flittig bruk av gearspaken på svingete og bakkete vei. Motorstøy er ikke noe problem ved normale hastigheter, og alle i testlaget kommenterte at de stadig “glemte gearspaken i fjerdegear.

Førerplassen er litt uoversiktlig ved første øyekast, men du blir fort vant til den og trivselfaktoren er høy. Du sitter høyt, har god oversikt, og du sitter godt. Skinnsetene i Limited-utgaven kler bilen, men setene gir dårlig sidestøtte, noe som er mindre kledelig. På svingete vei må du bruke mye krefter på å holde deg på plass i setet. Førermiljøet gir et positivt inntrykk, og selv om retroeffekten er moderat, bidrar den lange gearspaken med plastkulen i positiv retning.

PT Cruiser Limited er en påkostet modell, og de krommede lettmetallfelgene med 205/55-16 dekk hører med til standardutstyret. - Overdrevent, var får første reaksjon. – Akkurat passe, var omkvedet etter noen mil på svingete og til dels dårlige veier. 55-profildekkene sammen med en forholdsvis kontant styrerespons gjør dette til en nydelig opplevelse på svingete veier. De mindre ujevnhetene er følbare, men stabiliteten påvirkes ikke og fjæringskomforten på skarpe ujevnheter er bedre enn i Beetle. PT Cruiser duver ikke like behagelig og storbilaktig over de store ujevnhetene som Beetle, men tåler likevel mindre før fjæringen slår gjennom.

Den som hadde ventet sofakomfort blir skuffet, her er det nemlig den sportslige karakteren som dominerer. PT Cruiser henger overraskende godt med Minien i svingene. Understyringen dominerer, men går du brått av gassen i en sving, har overstyringen lett for å overta. Men med litt følelse i gassfoten kan du lett balansere på grensen mellom under- og overstyring. Den er likevel litt mer rampete enn Mini og Beetle, og for vinterføre hadde stabilitetskontroll vært en velkommen tilvekst på utstyrslisten.

PT Cruiser er i motsetning til Mini og Beetle svært så praktisk. Du sitter høyt, har god plass i alle retninger, og ved at du kan ta ut baksetene eller legge dem ned, har du et svært så praktisk bagasjerom. Lengden uten bakseter er riktignok ikke imponerende sammenlignet med en del kompaktklasse stasjonsvogner, men med den store høyden i lukeåpningen går lasting og lossing enkelt.

PT Cruiser Limited har en drøy pris. 331.000 kroner er mye sammenlignet med konkurrenter med tilsvarende størrelse. Du kan riktignok gå ned litt på utstyret og velge en Classic. Du gir da avkall på skinnsetene, klimaanlegget, setevarmere, lettmetallfelgene og noen mindre kosmetiske detaljer, og sparer 41.000 kroner.

Nå har PT Cruiser kommet med 1,6-liters motor. Nokså nøkternt utstyrt vil prisen da bli 219.000 kroner, det burde hjelpe. PT Cruiser har ikke gitt det salget importøren håpet på. For 2000 var målet å selge 700 PT Cruiser, for inneværende år var målet 1200, resultatet for 2000 ble 285, mens de ved utgangen av oktober i år hadde solgt 57 PT Cruiser.

Den nye 1,6-literen er samme motor som brukes i Mini, men med Chryslers egen elektronikk. Det spørs om ikke 115 hk og 149 Nm blir litt snaut, denne bilen veier godt over 1300 kg, ca 300 kg mer enn Mini. For å gi den rette cruiserfølelse hadde PT Cruiser fortjent en V-sekser, men da blir prisen så rav ruskende gal.

Det blir spennende å følge salgsutviklingen fremover. PT Cruiser har mer enn utseendet, den har snertne kjøreegenskaper og ikke minst karakter, og med riktig pris bør den bli et hyppigere innslag i trafikkbildet. Designmessig kan du vanskelig finne noen stasjonsvogn som “står bedre enn denne.

LES VIDERE:
- Mini Cooper- VW New Beetle
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS