-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
I testlaget var det ingen tvil om hvilken bil de ville endt opp med hvis de skulle valgt mellom de tre. Corolla henger ikke med når det gjelder plass, men forskjellen i komfort og finish er så stor at det er snakk om ren utklassing. Og Toyotaens utstyrsliste gir den også et par plusspoeng.
Lanos og Nubira er priset strategisk og fornuftig i forhold til hverandre, og det er ingen tvil om at uansett hvilken av dem du velger, så får du en rommelig bil, prisen tatt i betraktning. Er det først og fremst plass du har bruk for, og du ikke bryr deg om fjæringskomfort, støynivå eller finish, vil du her få mye bil for pengene. I så måte er både Lanos og Nubira verdt pengene. For selv om de virker billig på mange områder, er det ingen ting som tilsier at de har dårligere holdbarhet enn konkurrentene.
Stiller du derimot krav til komfort og finish, er vi ikke like sikre på at dette er biler du vil trives med i det lange løp. Daewoo påstår at de tar sikkerhet på alvor, men det er litt vanskelig å tro dem helt når de ikke en gang har greid å utstyre bilene med skikkelig hodestøtter i baksetet. Daewoo er ingen nykommer som bilprodusent, og den nye generasjonen Daewoomodeller burde hatt samme kvaliteter som sine europeiske og japanske konkurrenter når det gjelder komfort, kjøreegenskaper og finish, kombinert med en noe lavere pris. Da hadde de vært en reell utfordring for de etablerte. I stedet har de lagt seg på en gjennomført billiglinje. Det er realt nok, hvis en bare ikke forsøker å selge produktene som om de var mer verdt enn det prislappen tilsier.
"Designet i Italia, utviklet i Tyskland og produsert i Korea" holder ikke helt som positivt ladet slagord. Lanos og Nubira har teknikken, men Daewoos utviklingsavdeling har ikke maktet å utnytte den fullt ut.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data