-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
SUV uten 4x4
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
Først publisert i bladet Bil 1-2020.
Få land overgår Norge i valg av 4x4. Pisket fram av Tesla skaller 4x4-andelen opp i 50 prosent-taket. I tillegg nærmer SUV-ene seg fire av ti nye biler. Så da er det nærliggende å tenke at det knapt selges SUV-er med kun forhjulsdrift.
Vel, så feil går det an å ta. SUV-valgene uten 4x4 er fortsatt mange, og valgmulighetene blir stadig flere både på den fossile og elektriske siden.
Derfor stopper vi denne gang opp ved splitter nye Kia XCeed og Mazda CX-30, og lar dem måle krefter mot populære Skoda Karoq, alle tre med bensinmotor, alle utstyrt med automatgir, alle 4,4 meter lange – og altså kun som framtrekkere.
Dette handler om godt utstyrte og greie familiebiler som også kan leveres med 4x4 for dem som ønsker det. Alle tre har dieselmotor i porteføljen, mange som kjører langt foretrekker det.
Også i denne klassen begynner det å bli ganske vanlig med adaptiv cruise, så alle tre har det. Legg så til varme i rattet og trekk fra varme i frontruta, så nærmer vi oss enden på listen.
Sånn på papiret ser de tre ut til å være ganske like konkurrenter. Men det er de på ingen måte. Kun Skoda Karoq hører inn under begrepet SUV, høyreist, ganske rett i karosseriet og med det klart mest fleksible interiøret.
Kia og Mazda derimot har mye til felles og havner mer i kategorien crossover enn SUV.
De tre starter alle med grunnpris rundt 300.000 kroner, men bikker fort 400.000 innen anstendige utstyrspakker kommer på plass. Å være litt raus med utstyret svarer seg ikke bare i komfort og velvære inni bilen, men som oftest også når bilen byttes inn.
Motorvalget i de tre springer fra 140 via 150 til 180 hk. Momentet derimot er omtrent identisk i testbilene, og ute i trafikken skal det godt gjøres å oppleve den sterkeste av dem som kjappere enn de andre.
LES VIDERE:
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.