-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
SUV uten 4x4
Dette kunne vært vintervennene som var i stand til å ta deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil. Men uten 4x4 gjelder det å holde seg på brøytet vei.
Først publisert i bladet Bil 1-2020.
Få land overgår Norge i valg av 4x4. Pisket fram av Tesla skaller 4x4-andelen opp i 50 prosent-taket. I tillegg nærmer SUV-ene seg fire av ti nye biler. Så da er det nærliggende å tenke at det knapt selges SUV-er med kun forhjulsdrift.
Vel, så feil går det an å ta. SUV-valgene uten 4x4 er fortsatt mange, og valgmulighetene blir stadig flere både på den fossile og elektriske siden.
Derfor stopper vi denne gang opp ved splitter nye Kia XCeed og Mazda CX-30, og lar dem måle krefter mot populære Skoda Karoq, alle tre med bensinmotor, alle utstyrt med automatgir, alle 4,4 meter lange – og altså kun som framtrekkere.
Dette handler om godt utstyrte og greie familiebiler som også kan leveres med 4x4 for dem som ønsker det. Alle tre har dieselmotor i porteføljen, mange som kjører langt foretrekker det.
Også i denne klassen begynner det å bli ganske vanlig med adaptiv cruise, så alle tre har det. Legg så til varme i rattet og trekk fra varme i frontruta, så nærmer vi oss enden på listen.
Sånn på papiret ser de tre ut til å være ganske like konkurrenter. Men det er de på ingen måte. Kun Skoda Karoq hører inn under begrepet SUV, høyreist, ganske rett i karosseriet og med det klart mest fleksible interiøret.
Kia og Mazda derimot har mye til felles og havner mer i kategorien crossover enn SUV.
De tre starter alle med grunnpris rundt 300.000 kroner, men bikker fort 400.000 innen anstendige utstyrspakker kommer på plass. Å være litt raus med utstyret svarer seg ikke bare i komfort og velvære inni bilen, men som oftest også når bilen byttes inn.
Motorvalget i de tre springer fra 140 via 150 til 180 hk. Momentet derimot er omtrent identisk i testbilene, og ute i trafikken skal det godt gjøres å oppleve den sterkeste av dem som kjappere enn de andre.
LES VIDERE:
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.