Seierherrene

Noen trenger god plass, andre veksler ekstra beinplass i baksetet inn i mer premium innpakking. Møt tre høyaktuelle elbiler

Publisert

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.

De er nye og ifølge importørene står tusenvis av kunder i kø for å kjøpe dem. Så hvordan gikk det i den første fulle salgsmåneden med Mercedes EQA 250, Skoda Enyaq og VW ID.4, alle familiestore SUV-er?

Ut fra tallene til Opplysningsrådet for Veitrafikken, gikk det strålende. Kun ni ganger før i dette århundret har en bilmodell blitt registrert i flere eksemplarer enn ID.4 ble i april. Og Enyaq? Jo, den havnet på sjuendeplass, med EQA noe lenger ned på listen.

Her snakker vi egentlig bare om oppvarmingen. De tre testbilene er foreløpig kun tilgjengelig med drift på to hjul, men det endrer seg i løpet av få måneder. Så bare vent og se, plutselig kan alle tre være solid plassert på ti-på-topp listen.

Hva forener og hva skiller dem? Hvem er kunden? Testteamet har landet på følgende konklusjon, eller i det minste som en påstand:

MERCEDES EQA 250 henvender seg til godt voksne med over middels god økonomi, som ikke trenger mye bakseteplass eller digert bagasjesom, som synes EQC blir for stor, men som verdsetter høy byggekvalitet og utpreget god komfort.

VW ID.4 er urbanisten av de tre, som vi tror i stor grad vil appellere til unge voksne med barn og som lever tett på livet med smarttelefon og nettbrett, som får angst om de ikke kan kommunisere direkte med bilen og programmere inn helgeturen før de setter seg inn. Kanskje de har sett på ID.3 eller kjørt BMW i3 tidligere, eller i det minste er fascinert av de to, men trenger mer plass og mer praktiske løsninger.

SKODA ENYAQ bygges på samme plattform som ID.4, og er i utgangspunktet helt lik teknisk. Selv førerstøtteteknologien er så godt som identisk, men Skoda valgte å pakke det hele litt mer konvensjonelt inn. Derfor tror vi at Enyaq appellerer bredere enn ID.4, til mennesker som synes det er kjekt at girvelgeren befinner seg på midtkonsollen, at det er fint med et knippe hurtigknapper, at lydvolumet fortsatt reguleres med et hjul på rattet, og at produsenten har tenkt på praktiske løsninger, som at ladekabler og bagasjeromstrekk får plass under bagasjeromsgulvet og at handleposene henger på skikkelige kroker, ikke bare en, men fire.

De tre tar alle nok taklast til fjellturen, ski eller andre lange gjenstander får plass inne i bilen, og skulle det være behov for å trekke tilhenger, så byr ikke det på problemer om den ikke er av de tyngste.

LES VIDERE:

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS