-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Motor og utstyr
Her er det i prinsippet tre like sterke konkurrenter, med tilnærmet samme egenvekt. Dette understrekes av at akselerasjonen fra null til hundre ligger innenfor en forskjell på et halvt sekund – men ekvipasjene er ikke helt sammenlignbare ettersom vår Tiguan er utstyrt med tiptronic-gear, mens de to andre har manuell kasse.
Kraft og trekkevne
Kuga har en fleksibel og fin motor med akseptabelt drag allerede fra 1000 o/min. Den er kombinert med en behagelig sekstrinns manuell gearkasse.
Det er ikke mindre behagelig å overlate sjaltingen til tiptronic-kassen i Tiguan, som jobber meget harmonisk sammen med TDI-motoren med 140 hester. Den kan trekke to tonn tilhenger, mens Kuga er godkjent for 100 kg mer.
Forester har samme motor som Legay Outback, men her i Forester er ytelsen senket fra 150 til 147 hk, samtidig som Forester har fått sekstrinns gearkasse (Outback har femtrinns).
Sjettegearet ligger litt høyere enn Outbacks femtegear, mens førstegearet har noe lavere utveksling, og det er en av grunnene til at Forester nå kan trekke tilhenger på 2000 kg, mot 1700 kg på forgjengeren.
Ganske tørste
Ingen av motorene kan kalles sparebøsser, et CO2-utslipp på 169 g/km som det laveste, understreker det. Tiguan har automatgear, og er derfor «unnskyldt» for det høyeste forbruket, men selv med manuell kasse ville den ikke kommet lavere enn 167 g/km.
Kuga har det høyeste testforbruket, etter at alle tre bilene har kjørt nøyaktig samme strekning og med hyppige bytter mellom de tre sjåførene underveis. Litt overraskende, på bakgrunn av at Forester har permanent firehjulstrekk, er det japanernes nye boxer-diesel som oppnår lavest testforbruk.
Det er sikkert
Både Kuga og Tiguan har fått meget god score i EuroNCAPs kollisjonstest. Begge har fem stjerner (av fem) på kollisjonssikkerhet, med henholdsvis 33 poeng (Kuga) og 34 poeng (Tiguan) av 37 mulige poeng.
Begge har fire stjerner på barnesikkerhet, mens det er en liten forskjell på fotgjengersikkerhet, hvor Kuga har tre stjerner og Tiguan to.
Subaru Forester er foreløpig ikke testet i Europa, men den har gjennomgått tilsvarende tester hos TCA (Transport Accident Commission ) i Australia, hvor den fikk fem stjerner for kollisjonssikkerhet, med 34 av 37 oppnåelige poeng.
Godt utstyrt
Mengden av utstyr og prisen er gjerne to sider av samme sak. Her understrekes det best av Tiguan, som er testens dyreste, men som kan skilte med mye snacks.
Her finner vi for eksempel navigasjon, ryggekamera og parkeringsautomatikk som hjelper deg å lukeparkere – men listen over ekstrautstyr beløper seg til 83.700 kroner, og ytterligere 42.600 kroner når vi regner med tiptronic-gearet.
Alle tre har navigasjon og xenonlys, men det er bare hos Forester det er inkludert på dette utstyrsnivået. Hos de to andre er det en del av ekstrautstyret, og det leser du mer om i avsnittet nedenfor sammen med prisene.
Det koster
Som nevnt under utstyr, det er en grunn til at Tiguan er så mye dyrere enn de to andre testbilene. Hvis både ekstrautstyret og automatkassen plukkes bort, har Tiguan Track & Field en startpris på 387.660 kroner, det vil si at den fortsatt er noe dyrere enn tilsvarende starpris på Kuga og Forester.
Forester har ikke noe ekstrautstyr ut over Premium-nivå, men klarer du deg uten navigasjon, skinninteriør og elektrisk drevet soltak, velger du utstyrsnivå Comfort og slipper unna med 370.500 kroner.
På vår Kuga beløper tilleggsutstyret seg til 70.000 kroner, og de største postene er navigasjon med CD-skifter og Titanium X-pakke som inneholder panoramatak, bi-xenon, varmereflekterende frontrute samt skinnseter med el-regulering.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan