-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Plass og komfort
Forester har henholdsvis 10 og 12 cm større utvendig lengde enn Tiguan og Kuga. Dette drar den nytte av når det gjelder både benplass i baksetet og lastelengde i bagasjeavdelingen.
Plassforholdene
Bagasjevolumet er tilsynelatende minst i Kuga, men det oppgitte volumet er målt med et fleksibelt gulv på plass. Fjernes gulvet, som hos Ford kalles rominndeler, øker volumet med omtrent 50 liter.
Hos Tiguan er det omvendt, her er maksimalt volum oppgitt, men også her kan et ekstra gulv legges inn for å få et skjult rom.
Bakseteryggen er delt 60/40, så lastevolumet er fleksibelt i alle tre biler. Dessuten kan baksetet i Tiguan skyves noen centimeter i lengderetningen slik at bagasjerommet øker (mens benplassen bak reduseres).
På den annen side har Tiguan det smaleste bagasjerommet på grunn av at hjulhusene stjeler plass.
Også i Forester gir bakseteryggen en viss fleksibilitet ved at ryggvinkelen kan reguleres. Når det gjelder volum som to-seter, altså med bakseteryggene nedfelt, er det ingen tvil om at Forester byr på størst plass.
Kjøre- og sittekomfort
Hjuloppheng og fjæring ligger på den sportslige siden i Kuga, men byr likevel på meget akseptabel kjørekomfort både på vinterveier og bar asfalt.
Tiguan ligger ikke langt bak, men her oppleves støyen subjektivt som mer påtrengende enn i Kuga, spesielt i lave hastigheter – men desibelmåleren kan ikke bekrefte at det er tilfelle. Under akselerasjon er det Kuga som viser høyest støynivå.
I dette laget er det Forester som er kongen av komfort. Spesielt når det gjelder kjørekomfort ligger den på et høyere nivå enn sine to rivaler.
En detalj trekker i negativ retning: Alle tre testbilene har skinnseter, men det er bare i Forester at setene er så glatte at de gir dårlig sidestøtte. Ikke noe problem på slett landevei, men ved aktiv kjøring må man holde seg mer fast i rattet enn i de to andre bilene, mens sittekomforten er fullt ut akseptabel i Kuga og Tiguan.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan