-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford Mondeo er referansen
Ford Mondeo er med som referanse når vi tester utfordrene i denne klassen. Holder den seg fortsatt i teten?
Ford Mondeo har tidligere vært med i test hos oss hele fire ganger etter at den kom ny våren 2007. Tre av gangene har den endt som testvinner – først og fremst basert på kjøreegenskaper og plass, Det er derfor naturlig at den blir referansebilen som nykommere må strekke seg etter når de skal presentere seg.
Dessuten ble Mondeo den mest solgte bilen i segment D, mellomstore biler, i Norge i 2008, ca 500 biler foran Passat.
Mondeo har relativt kompakt førermiljø, likevel gir den bedre storbilfølelse enn både Insignia og Avensis. Instrumentering og midtkonsoll er en litt forvirrende blanding av materialer og farger, men det er funksjonelt og oversiktlig.
Mens vi holder oss i førersetet, peker vi på at det er komplisert å nulle ut tripptelleren. Du må gå inn i menyen, men det er ikke like intuitivt som på en PC.
Når det gjelder kjøreegenskaper og -komfort er Mondeo ledende i klassen – som en regel.
Unntaket, som vi erfarte i en tidligere test, er når den blir satt på så vidt ekstrem hjuldimensjon som 18-tommer med 40-profil dekk. Da blir den nervøs og mindre komfortabel.
På mer normale dekkdimensjoner har Mondeo nydelig styring og de beste kjøreegenskapene.
Mondeo er i utgangspunktet en «folkebil» (billigst er kombikupé med 1.6/110 hk motor som koster fra 284.500). I vår testbil er det automatgear og mye ekstrautstyr som trekker opp prisen.
SJEKK PRISER OG DATA FOR NY FORD MONDEO
LES VIDERE:
- Opel Insignia
- Toyota Avensis
- Konklusjon - Tekniske data