-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo er referansen
Ford Mondeo er med som referanse når vi tester utfordrene i denne klassen. Holder den seg fortsatt i teten?
Ford Mondeo har tidligere vært med i test hos oss hele fire ganger etter at den kom ny våren 2007. Tre av gangene har den endt som testvinner – først og fremst basert på kjøreegenskaper og plass, Det er derfor naturlig at den blir referansebilen som nykommere må strekke seg etter når de skal presentere seg.
Dessuten ble Mondeo den mest solgte bilen i segment D, mellomstore biler, i Norge i 2008, ca 500 biler foran Passat.
Mondeo har relativt kompakt førermiljø, likevel gir den bedre storbilfølelse enn både Insignia og Avensis. Instrumentering og midtkonsoll er en litt forvirrende blanding av materialer og farger, men det er funksjonelt og oversiktlig.
Mens vi holder oss i førersetet, peker vi på at det er komplisert å nulle ut tripptelleren. Du må gå inn i menyen, men det er ikke like intuitivt som på en PC.
Når det gjelder kjøreegenskaper og -komfort er Mondeo ledende i klassen – som en regel.
Unntaket, som vi erfarte i en tidligere test, er når den blir satt på så vidt ekstrem hjuldimensjon som 18-tommer med 40-profil dekk. Da blir den nervøs og mindre komfortabel.
På mer normale dekkdimensjoner har Mondeo nydelig styring og de beste kjøreegenskapene.
Mondeo er i utgangspunktet en «folkebil» (billigst er kombikupé med 1.6/110 hk motor som koster fra 284.500). I vår testbil er det automatgear og mye ekstrautstyr som trekker opp prisen.
SJEKK PRISER OG DATA FOR NY FORD MONDEO
LES VIDERE:
- Opel Insignia
- Toyota Avensis
- Konklusjon - Tekniske data