Range Rover 3.0 Td6 Vogue

Publisert
<br>Range Rover<br>Range Rover

Range Rover
Range Rover

Innledning

Range Rover er alene om å ha dieselmotor i denne testen. Hvis vi hadde kjørt testen med dieselmotor også i BMW X5, som det var meningen vi skulle, hadde X5 og Range Rover hatt like motorer. Motoren er nemlig bare en av flere vesentlige komponenter som BMW har bidratt med til dagens Range Rover. For å korrigere oss selv, motorene er ikke helt like, Range Rover har modifisert sin versjon for at den skal tåle noe røffere bruk. Blant annet er bunnplaten forsterket og luftinntaket er lagt høyere. Det elektroniske stabilitetssystemet, multifunksjonsrattet, rattstammen og de elektrisk regulerbare setene stammer alt sammen fra BMW. Automatgearkassen er også hentet fra BMW, men bare i bensinversjonen. I vår dieselversjon er gearkassen av GM-opprinnelse. Og for å ha nevnt det: Range Rover kan ikke leveres med manuell gearkasse.

Til våre sammenligningstester må vi ofte "ta til takke" med de bilene vi får tak i til riktig tid, som for eksempel at vi innledningsvis nevnte at vi ikke fikk med oss to av nykommerne. At vi her kjører en av bilene med dieselmotor, skyldes en slik tilfeldighet. Kanskje vil noen hevde at det egentlig er dårlig sportsånd når vi sammenligner dieselmotoren med to bensinmotorer, og det er klart at dette er rått parti – når det gjelder akselerasjon. I våre akselerasjonsmålinger henger ikke Range Rover med sine to utfordrere. Når det gjelder dreiemoment er den imidlertid konge, og som trekkvogn foran hestehenger eller andre tyngre slep er den derfor ypperlig. Hadde vi i stedet for dieselversjonen hatt med den 300.000 kroner dyrere bensinmotoren i testen – en 4,4-liters V-åtter med 286 hester – ville den vært 4,5 sekunder raskere fra null til hundre, altså omtrent på samme nivå som X5 og XC90.

Når Range Rover ga konstruksjonen med stiv ramme på båten og i stedet valgte uavhengig hjuloppheng rund baut – som utvilsomt betyr et stort pluss for landeveiskomforten – skulle en tro at evnen til å ta seg fram på røffere underlag enn grusveier ble kraftig svekket. Ja, den har nok det, men det er her vi ser at utviklingsingeniørene har tatt elektroniske hjelpesystemer i bruk for å kompensere for svekkede terreng-egenskaper. Alt i alt er resultatet imponerende bra, hvor Range Rover er stabil og fast på landveien, fri for nervøse bevegelser og med bare en svak tendens til vagging når underlaget er ujevnt. Samtidig har den terrengegenskaper som takler det aller meste en bil har behov for å mestre. Det er jo grenser for hvilken risiko man vil ta og hvilke utfordringer man vil gi et kjøretøy som representerer en verdi på rundt regnet millionen.

Det er flere grunner til at Range Rover kan skilte med god fremkommelighet på nær sagt all slags underlag. For eksempel er den utstyrt med elektronisk styrt luftfjæring som har to ulike funksjoner. Med en bryter på dashbordet kan karosseriet heves 5,5 cm når du forlater landeveien og begir deg ut på røffere underlag. Differensialhuset heves tilsvarende, noe som ikke var mulig tidligere med stiv bakaksel. Dessuten sier elektroniske følere fra om at bilen ikke lenger befinner seg på flat vei, og dermed åpnes to ventiler, en ved hver aksel, slik at fjæringsluften kan sirkulere fritt mellom luftbelgene på høyre og venstre side. I praksis kan du dermed kjøre diagonalt over en grøft uten at hjulene mister kontakten med bakken, for fjæringen på venstre hjul kan være trykket helt inn, mens fjæringen på høyre hjul strekker seg helt ut.

Et annet hjelpesystem som hører til standardutstyret er HDC,Hill Descent Control, et system som også er tilgjengelig på BMW X5, men der som ekstrautstyr. Systemet, som sørger for at farten bremses kontrollert og aldri overstiger 9 km/t når du kjører ned bratte bakker, er velkjent fra Land Rover-modellene Freelander og Discovery. Nå er systemet videreutviklet, og Range Rover er først ute med HDC som trer i funksjon også når gearvelgeren står i "High". Tidligere måtte lavgear være koblet inn for at systemet skulle virke.

Det permanente firehjulstrekksystemet er synkronisert, så skifte mellom høy- og lavgear kan skje i fart, innen visse grenser. Lavgear kan legges inn så lenge farten er under 16 km/t. Mens reduksjonskassen gir en utveksling på 1:1 i høygear, er forholdet så lavt som 2,7:1 i lavgear.

Førerplassen utstråler luksus for alle pengene, bokstavelig talt,med den typisk britiske blanding av "wood and leather". Her føler man seg som en konge – eller dronning. Treverket i interiøret kan man like eller ikke, men det setter sitt særpreg. Førersetet er helelektrisk, hvor til og med hodestøtten heves og senkes med elektrisk bryter. På samme måte med innstillingen av rattet. Høyrebenet finner god støtte mot midtkonsollen, og venstrefoten har sin plass på en akseptabelt bred fothviler. Det er doble solskjermer på hver side, en solbrilleholder i taket og en koppholder til hver person foran. To små minustegn setter vi på testskjemaet: Sidestøtten i ryggen kunne vært bedre, og det er unødvendig små tall på gearvelgerindikatoren på instrumentpanelet.

Range Rover kan vise til den bredeste kupéen av testbilene, likevel er ikke bredden mellom dør og midtkonsoll mer enn den bør være. Det er meget god benplass i baksetet, og hvis det bare er to passasjerer bak, kan ryggen på midtsetet felles ned og danne et enormt midtarmlene. Likevel er ikke testlaget imponert over sittekomforten i baksetet. Det luksuriøse interiøret ellers står i kontrast til overraskelsen man får ved å sette seg inn i et baksete som kjennes mer som en sittebenk enn som komfortable skinnseter.

Det rommelige bagasjerommet er ryddig, det vil si at det er lett å utnytte plassen. Og selv om Range Rover er 8 cm høyere enn Volvoen, trenger du ikke løfte bagasjen høyere for å få den på plass, lasteterskelen er lik på en centimeter nær.

FØRERPLASS = 9
Overveldende følelse av luksus og trivsel – hvis du har sans for britisk stil.
PLASS = 10
Størst i utvendige mål i alle retninger gir seg utslag også innvendig. God kupébredde og rikelig bagasjeplass.
KOMFORT = 9
Uavhengig hjuloppheng gjør seg meget godt på landeveien – og bidrar til komforten også på kjerreveien. Lite minus for baksetene.
KJØREEGENSKAPER = 9
Stabile og gode kjøreegenskaper, og bare liten tendens til vagging når svingene kommer tett. Elektronikken gir god trygghet.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Dieselmotoren sørger for overlegent dreiemoment. Den tyngste bilen i testen viser til et testforbruk på under literen på landvei.
PRIS OG UTSTYR = 9
Absolutt dyrest av testbilene, men også med best fremkommelighet på grunn av sitt lavgear. På Vogue-nivå er det meste av utstyr standard.

LES VIDERE:
- BMW X5
- Volvo XC90
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS