-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Mégane 1.6 Dynamique
Det er først og fremst bakparten som skiller Mégane fra alt annet i kompaktklassen – på godt og vondt. Bagasjerommet har nemlig et volum omtrent på linje med konkurrentene, men utformingen gjør at det er vanskelig å utnytte rommet effektivt. Der konkurrentene rommer tre kofferter, svelger Mégane bare to.
Når dette inntrykket av form fremfor funksjon er fordøyd, vinner bilen seg ved nærmere bekjentskap. Fra førerplassen gir Mégane noe storbilfølelse, men ikke i samme grad som 307. Sjåføren har god plass, kupébredden er god og benplassen er det bare Astra som slår den på. A-stolpens plassering gir noe redusert sikt på skrå forover, for å få fullgod oversikt krever det at du lener deg frem eller til siden.
Venstrefoten trives på en bred, god fothviler. Både lår og rygg har god støtte, og Dynamique-utgaven har regulerbar korsryggstøtte. Takhøyden er ikke den beste i forsetet, men i baksetet er den god. Benplassen er det verre med for passasjerene der bak, her er Mégane dårligst av testbilene. Ellers preges interiøret av mange koppholdere og smårom.
Kjøreegenskapene er tillitvekkende på vanlig landevei. Fjæringen er relativt fast, men den svelger de store ujevnhetene bra. Små, skarpe ujevnheter kan slå litt, og i svinger med ujevnt underlag kan bilen steppe litt sideveis. Renault har ikke valgt de mest påkostede tekniske løsningene på hjulopphengene. Foran sitter tradisjonelle fjærben sammen med triangelarmer og krengningsstabilisator. Bak brukes langsgående bærearmer sammen med torsjonsaksel.
Styringen oppfattes som noe ufølsom. Den elektriske styreservoen har kraftig selvoppretting. Hvis kursen må korrigeres underveis i en sving, blir svingbevegelsen kantete, for det er lettere å rette opp enn å svinge. Dermed kan kjøringen bli litt vinglete. 1,6-literen er frisk, og kan vise til de beste akselerasjonstallene i testen. Trekkkraften i de ulike gearene er god, uten at den på noen måte distanserer konkurrentene, i hvert fall ikke Corolla. Gearskiftet er ikke det mest presise, men er langt bedre her enn det var første gang vi kjørte Mégane.
Støyen, både fra hjulene og motoren, er behagelig lav. Dessuten har Mégane den korteste bremselengden av testbilene, tangert bare av Focus.
Mégane har høyt sikkerhetsnivå med fem stjerner i NCAP-testen, men femdørsutgaven er utstyrt med seks kollisjonsputer, det er bare tredørs som har åtte.
Ett punkt til skiller Mégane fra de andre testbilene, den har ikke tenningsnøkkel, men et stivt kort, i likhet med Laguna. Det holder at kortet er i nærheten av låsen for å åpne døra. Det samme med tenningen, bilen startes med en knapp på midtkonsollen bare kortet er i nærheten.
FØRERPLASS = 9
Velutstyrt og praktisk førermiljø. Ikke optimal sikt fra førersetet.
PLASS = 6
Bagasjevolum midt på treet, men vanskelig å utnytte effektivt. Dårlig benplass bak.
KOMFORT = 9
Kjørekomforten blant de beste, men noe slag over små, skarpe ujevnheter. God støydemping, lavest lydnivå.
KJØREEGENSKAPER = 8
Tillitvekkende på god vei, litt sidestepping i ujevne svinger. Styringen kan bli mer presis.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Flink motor, best akselerasjon i dette laget. Forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 10
Eneste kompaktbil med fem NCAP-stjerner, samt to for fotgjengersikkerhet. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 8
Relativt høy pris, likevel ikke utstyrsnivå på topp.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Opel Astra- Peugeot 307
- Toyota Corolla
- VW Golf- Konklusjon- Priser og tekniske data