-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Merkevare de-luxe - Del 2
Mondeo og Passat er navn som står meget sterkt i folks bevissthet, enten det gjelder familiebil eller firmabil. Hvorfor kjøre disse to i test nå? Begge er her i oppfrisket utgave med DSG-girkasse.
- Del 1
På stallen
Begge våre testbiler har et 140 hesters maskineri under panseret, altså ikke de mest moderate motorene, men samtidig har vi å gjøre med ujålete og folkelige bruksbiler.
Begge bilene er utstyrt med de meget behagelige og drivstoff-snille dobbeltclutchkassene; Passat med den velkjente DSG-kassen, og Mondeo med den nyere Powershift-kassen som benyttes av Ford og Volvo.
Selv om bilene veier 1500-1600 kg og byr på solide krefter, bidrar girkassene til at forbruket holder seg nede mot halvliteren på mila ved blandet kjøring. Det er et godt bilde på den utvikling som har skjedd innenfor forbrenningsteknologi de seneste par årene.
Akselerasjonstallet fra null til hundre ligger på 10-tallet for begge bilene. Samtidig er et solid dreiemoment på 320 Newtonmeter tilstrekkelig til at du uten problemer kan henge en campingvogn eller båttilhenger på kroken.
På god vei
For en gangs skyld har vi fått tak i testbiler med tilnærmet identisk fottøy, begge står på samme type dekk på 17-tommers felg. Dermed er det lett å kjenne eventuelle forskjeller i styring og kjørekomfort, i hvert fall når vi kjører på tørr asfalt – på snøføre er det vanskeligere å definere ulikheter i styringen.
Mondeo har beholdt sine utmerkede kjøreegenskaper, hvor chassiset sørger for fin balanse mellom komfortable og dynamiske egenskaper – og med den presise styringen som har vært et varemerke hos Ford de seneste årene.
Passat når ikke helt opp til Mondeos styrefølelse, men også her er det fin balanse mellom sportslighet og komfort.
Er du ute etter enda mer raffinerte kjøreegenskaper, kan du løfte kjøredynamikken til et høyere nivå ved å velge adaptivt chassis som ekstrautstyr – og det gjelder både Passat og Mondeo. Da kan du med en knapp på midtkonsollen velge mellom de tre alternativene Normal, Komfort og Sport, avhengig av veistandard og kjørestil.
Et område hvor det har skjedd en merkbar forbedring, er på støynivået. Siden forrige gang vi kjørte disse to bilene i test, har akselerasjonsstøyen sunket med henholdsvis 5 og 4 desibel i Mondeo og Passat.
Mondeo imponerer også med bare 60 desibel støy i kupéen ved 50 km/t, det er et nivå som er mer vanlig for større og mer luksuriøse biler.
Det koster
Hvis vi på noe område skal benytte revolusjon som beskrivelse på det som har skjedd med Passat, er det på utstyrssiden, både når det gjelder standard- og ekstrautstyr. Det generelle nivået av standardutstyr er høyere enn før, og ikke minst imponerer listen over tilleggsutstyr.
Det er en rekke støttesystemer som for bare noen få år siden bare var mulig å få på de dyreste bilene – men du får det absolutt ikke gratis.
Blant tingene du kan krysse av på listen kan vi nevne radarbasert adaptiv cruise control, automatisk trøtthetsovervåking som sier ifra når du bør da deg en pause, parkeringsassistanse som i praksis parkerer bilen for deg, massasjefunksjon i førersetet, og nødbrems som automatisk bremser bilen for deg hvis et hinder plutselig dukker opp foran bilen.
Mondeo har også fått et løft når det gjelder utstyrsmuligheter, som for eksempel kamerabasert filskiftevarsler. Det virker slik at rattet vibrerer dersom du krysser en linje uten å slå på blinklyset først.
Automatisk nedblending av fjernlys er en annen detalj. En tredje er at du varsles med et lysblink i sidesynet hvis noe befinner seg i din blindsone. På kalde vintermorgener ser vi dessuten verdien av at Mondeo har frontrute med varmetråder.
Ingen av bilene har varme i rattet, en luksus som lenge har vært å finne i blant andre BMW-modellene og som nå også er å finne på småbiler som Opel Corsa.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat